- Å koble på nyveien på gammelveien lengre opp i Vemundstadbakkene gjør at nyveistrekningen forkortes med cirka 1 kilometer. Det fører til en viss besparelse, men ikke så mye som man kanskje kunne forvente. Det er snakk om cirka 35 millioner kroner i besparelse, forklarer Indre Fosen-ordfører Steinar Saghaug (H).

Fortsatt for dyrt

Tunnelprosjektet mellom Stadsbygd og Vemundstad har en prislapp på 534,1 millioner kroner, mens det er igjen 320 millioner kroner å bygge vei for i gamle Rissa kommune. Vegvesenet har også laget en nedskalert versjon av prosjektet som de ikke anbefaler at blir bygd. Dette har en prislapp på 471 millioner kroner, noe som fortsatt ligger skyhøyt over beløpet man har å rutte med.

Dersom man tar utgangspunkt i den billigste versjonen av prosjektet og så trekker fra den nye besparelsen på 35 millioner kroner, har prosjektet fremdeles en prislapp på 436 millioner kroner. Og det er fortsatt 116 millioner kroner for mye.

Les mer: Derfor ble det for dyrt.

Like mye dyrkamark

Det var i forrige uke at Fosenvegene fikk i oppdrag å se på den nye besparelsen, og nå viser det seg at det kun er 35 millioner kroner å spare.

Ordfører Saghaug påpeker at det også er andre bakdeler med å korte inn nyveien i Vemundstadbakkene.

- Da vil man fortsatt måtte kjøre strekningen med ni-ti prosent stigning nederst i bakkene. Det problemet vil fortsatt være der. I tillegg vil vi beslaglegge like mye dyrkamark som den opprinnelige traseen, sier han.

Saghaug sa torsdag morgen at han ville informere om tunnelsaken i kommunestyret samme dag.

- Vi drøfter dette i dag. Så er det naturlig at arealutvalget får oppgaven med å utrede mulighetsrommet både når det gjelder tunnel, men også andre løsninger.

Og når Saghaug snakker om andre løsninger, er det først og fremst utbedringer av dagens fylkesvei 717 mellom Sund i Rissa og til ferjeleiet i Rørvika.

Les mer: Slik mener kjøpmannen at veimillionene bør brukes.