Åfjordsfirmaet og Kruse Smith AS har inngått et såkalt arbeidsfellesskap for å løse oppdraget.

– Overfor byggherren opptrer vi som en part, forklarer Syltern.

Planlegging

Entreprenøren forteller at de har en tidsplan for prosjektene. For tida er siste del av planleggingsarbeidet i full gang og i månedsskiftet skal de ta fatt på sjølve bygginga.

Fylkesveg 723 i Åfjord skal være ferdig 5. desember 2019, mens vegen i Roan skal ferdigstilles innen 30. september 2018.

Åfjordsfirmaet og Kruse Smith AS gjør unna hver sin del av prosjektet, men det er også mye samspill mellom dem under vegs. Mens firmaet fra Sørlandet borer og driver tunnel, tar Johs J Syltern seg av flytting av massene. De to firmaene har sin kompetanse på forskjellige felt, og i dette prosjektet utfyller de hverandre.

– Vi har ikke kompetanse på bygging av bruer. Samarbeidet er til gjensidig fordel, sier åfjordsentreprenøren.

Spesielle prosjekter

Den nye fylkesveg 723 i Åfjord mellom Ryssdalen og Herfjord blir på 4,6 kilometer og vil gå over ei bru og gjennom tunnel på to steder. Ryssdalstunnelen får en lengde 760 meter. Herfjordstunnelen blir 590 meter lang. Ryssdalsbrua får en lengde på 145 meter.  3,2 kilometer går i dagen.

– I tillegg skal Liankrysset i Stoksund utbedret, opplyser Syltern.

Tunnelen mellom Sumstad og Hellfjorden er en det av utbyggingspakken Fosenvegene. Statens vegvesen bygger på vegne av Sør-Trøndelag fylkeskommune og Nord-Trøndelag fylkeskommune.

I tillegg til tunnelen skal en her bygge i underkant av en kilometer med veg i dagen. Vegen skal ha en bredde på 7,5 meter. Fartsgrensa blir 80 kilometer i timen.

Det spesielle med 723 er at det har kommet i stand på unikt kort tid. I tillegg er det finansiert med en kombinasjon av statlige rassikringsmidler, forskudd fra Sør-Trøndelag fylkeskommune, Statkraft og Åfjord kommune. Det er bare halvannet år sia muligheten materialiserte i samband med vindmølleutbygginga.

– Alle aktørene her skal ha all ære for at de har hevet seg rundt og fått det realisert på kort tid, sier Syltern.

Rasutsatt

723 vil erstatte en rasutsatt strekning forbi Ryssdalen og Rapet mellom Kvenndalsfjellet og Herfjord i Åfjord kommune.

Syltern forteller at massen fra tunnelsprengninga vil bli brukt som vegfylling. Tunnelmassene vil være nok til den vegen som skal bygges. Syltern bekrefter at dette gjør prosjektet mer gunstig reint økonomisk sett.

Tunnelen i Roan skal først til pers. Deretter begynner arbeidet i Ryssdalen. Syltern forventer ingen problemer av klimatisk art som kan påvirke gjennomføringa av prosjektet. Sterk kulde kan påvirke støpearbeider. Sia dette arbeidet først tas fatt på til våren, vil ikke dette bli noe tema. Bygging av brua over Ryssdalen skal være i full gang til sommeren.

Stødig samarbeid

Arbeidsfellesskapet mellom de to firmaene er ikke av ny dato. De to samarbeidet også under bygging av fylkesveg 714, eller den såkalte Laksevegen mellom Orkanger og øyene Hitra og Frøya.

Med bygging av ei bru som vil gå over den eksisterende vegen gjennom Ryssdalen, må nødvendigvis vegen stenges i perioder. Omfanget av stengning kan ikke Syltern si noe ennå. Han ser på nåværende tidspunkt ikke for seg at det skal bli nødvending med omfattende nattarbeid.