- Vi avdekker en del tilfeller. Det kan for eksempel være at det ligger stein som er plassert slik at den kan falle av. Så er det også tilfeller hvor vi ser at last faller av, sier Jan Ivar Moen som er fagleder i utekontrollen til Statens Vegvesen i Sør-Trøndelag.

- Stort skadepotensial

Denne steinen var nær ved å treffe Einar Eian i hodet onsdag formiddag. Foto: Politiet

Onsdag formiddag falt en stein av en lastebil på Momyra i Åfjord. Steinen for gjennom frontruta på en møtende bil. Steinen fortsatte videre gjennom nakkestøtta til Roan-ordfører Einar Eian (H), gjennom den ene nakkestøtta i baksetet og ut gjennom bakruta. Det var totalt tre personer i bilen. Ingen ble fysisk skadet. Lastebilsjåføren fikk førerkortet beslaglagt av politiet.

- Førerkortet ble beslaglagt på grunn av mistanke om uforsvarlig last, sier Tor Ivar Olaisen som var politiets innsatsleder på stedet onsdag.

Det var ikke et Åfjord-firma som eide lastebilen.

Moen i Statens Vegvesen uttaler seg på generelt grunnlag. På spørsmål fra Fosna-Folket, bekrefter han at det også har vært dødsulykker i Norge på grunn av uforsvarlig sikret last i trafikken.

- Det er for eksempel steinblokker som har falt av i trafikken. Det skjer dessverre fatale ulykker av og til. Dette er en av grunnene til at vi har stort fokus på det med sikring av last. Selv når mindre steiner faller, er skadepotensialet stort. Lastebilen kjører i 80 kilometer i timen. Hvis steiner faller av og treffer en møtende bil i samme hastighet, kan det medføre stor skade, påpeker han.

- Steinen kom flygende

Etter at Fosna-Folket skrev om hendelsen onsdag, har en rekke fosninger kommentert på Facebook at steiner fra anleggstrafikk har truffet bilen deres. Daniel Næss Berg er en av dem. Han fikk panserbeskytteren på bilen sin knust av en stein som kom flygende av lasta fra en møtende lastebil tidligere i sommer.

Berg var på vei til jobb da steinen traff bilen hans. Episoden skjedde på Brekstad.

- Jeg rakk ikke å tenke noe særlig, jeg så at steinen kom flygende men jeg rakk ikke å bremse noe særlig. Så smalt det, og da kom det rester av panserbeskytteren flygende over bilen, sier han.

Næss Berg måtte betale litt i underkant av 2000 kroner for en ny panserbeskytter, men sier han ikke orket å ta seg bryet med å ringe til entreprenøren.

- Jeg gadd ikke ringe å si fra til entreprenøren, det er sjelden det blir gjort noe med, hevder han.

Det er for tiden svært mye anleggstrafikk på Fosen. Her fra veiarbeidet ved Osavatnet i Rissa i 2016. Fosna-Folket har ingen opplysninger om at lasten på lastebilene var uforsvarlig sikret i den forbindelse. Foto: Alexander Killingberg

Slik bør de sikre

Fagleder Moen i Statens Vegvesen påpeker at det er lastebilsjåførens ansvar at lasten er godt nok sikret.

- Regelverket sier at ingen deler av lasten skal kunne falle av kjøretøyet eller forskyve seg på kjøretøyet når det er i bevegelse. Det er sjåførens ansvar å forsikre seg om dette før vedkommende kjører. Dersom sjåføren går ut av bilen for å sjekke dette, skal vedkommende klare å avdekke om det er en risiko for at noe kan falle av, sier Moen.

Ofte er det noen andre enn lastebilsjåføren som laster på massene på lasteplanet.

- Enten må lastebilsjåføren selv gå ut for å undersøke lasten, eller så må lastebilsjåføren og den som laster på ha svært gode rutiner. Lastebilsjåføren må kunne stole helt på at den bak laster på på en forsvarlig måte, sier Moen.

Anmelder sjåfører

Faglederen forklarer at overlast er den vanligste årsaken til at steiner faller av.

- Ofte er årsaken at det er lastet på for mye, gjerne over karmene, slik at steiner faller av under transporten. Det kan selvfølgelig også ligge steiner på for eksempel hjul eller andre steder, legger han til.

Moen opplyser at Statens Vegvesen ilegger kjøreforbud eller i de verste tilfellene anmelder sjåføren når de avdekker uforsvarlig sikret last.

- Bruksforbudet gjelder til forholdet er rettet. Dersom det er alvorlig nok, anmelder vi sjåføren. Vi har kanskje rundt ti tilfeller årlig i Sør-Trøndelag hvor vi anmelder sjåføren for dårlig sikret massetransport. Det er ganske tilfeldig når vi er der og ser tilfellene selv, så det foregår nok derfor langt mer enn det vi klarer å avdekke.

Roan-ordfører Einar Eian (H) kjørte denne bilen da en stein traff frontruta på Momyra onsdag. Steinen gikk gjennom nakkestøtta til Eian, gjennom nakkestøtta i baksetet og ut bakruta. Foto: Einar Eian

- Ikke unormalt mye

På Fosen foregår det nå historisk mye anleggsvirksomhet. Kampflybaseutbyggingen og vindkraftutbyggingen er viktige årsaker til dette. I tillegg utbedres en rekke veistrekninger i regi av Fosenvegene. Moen i Statens Vegvesen bekrefter at de har hatt målrettede kontroller både opp imot vindkraftutbyggingen og kampflybaseutbyggingen.

- Vi har ikke avdekket unormalt mye. Det er innenfor normalen, men vi kommer til å ha fokus på Fosen også fremover i tid på grunn av den store anleggsvirksomheten.

- Når en stein faller av og treffer en bil i frontruta, er man åpenbart ikke påpasselig nok. Hvorfor er man ikke det?

- Det kan kanskje være fordi det som regel går bra. Da kan det være lettere å slakke av på årvåkenheten. Det kan også være at entreprenørene ikke har gode nok rutiner, men dette blir bare spekulasjoner. Det er vanskelig å si noe konkret, sier Moen.

- Skal ikke skje

Øystein Syltern mener de har gode rutiner for å sikre lasten forsvarlig. Foto: Arkiv

Åfjord-entreprenøren Johs. J. Syltern har mange av de store byggeprosjektene på Fosen for tiden, blant annet Roan vindpark. Følgelig er det mange Syltern-biler med tung last på veiene. Daglig leder Øystein Syltern sier han ikke har hørt noe etter hendelsen onsdag formiddag og at han først og fremst kjenner saken gjennom avisa. Det var ikke en Syltern-bil som var involvert i hendelsen. På generelt spørsmål fra Fosna-Folket, svarer han at Syltern har gode rutiner for å påse at lasten er forsvarlig sikret.

- Dette er jo et sjåføransvar, men normalt er det jo den som laster på som har kontrollen. Vedkommende ser hvordan lasset ligger, men det er sjåføren som har ansvaret, påpeker han.

Syltern sier også at forsvarlig sikring av lasten er noe de har fokus på.

- Det er jo en kontinuerlig sak.

- Har dere mange hendelser der det faller av stein fra deres biler?

- Nei. Men det som kan være et problem, er når det sitter stein i mønsteret på dekkene. Når lastebilene får opp fart, så slipper disse steinene. Dette er veldig vanskelig å beskytte seg mot, men slike små steiner vil ikke medføre store hendelser. Det vil ikke ødelegge en rute, mener Syltern.

- Det at stein faller av selve lasset, skjer det sjelden?

- Det skal ikke skje. Det er sjelden ja, svarer Syltern.

- Voldsomt fokus

Tore Løkke mener de har få uheldige hendelser knyttet til dårlig sikret last. Foto: Arkiv

Åfjord-entreprenør Tore Løkke hadde heller ikke hørt snakk om onsdagens hendelse da Fosna-Folket tok kontakt. Det var ikke en Løkke-bil som var involvert i hendelsen. Han mener på generelt grunnlag at hans bedrift har gode rutiner for å sikre lasten.

- Vi er fokusert på det hele tiden. Vi har et voldsomt fokus på det.

- Har dere mange hendelser der steiner faller av lasset?

- Vi har ikke hatt mye av det. Jeg vet ikke om vi har hatt noe heller, jeg har i hvert fall ikke kjennskap til det. Det hender jo at det er steinsprut fra hjula på bilene, men det er lite av det og, sier Løkke.

Etter å ha gått gjennom frontruta, sjåførens nakkestøtte og via nakkestøtta i baksetet, hadde steinen fortsatt nok fart til å knuse bakruta. De tre i bilen slapp med skrekken på Momyra onsdag morgen. Foto: Politiet