I november ble kvalitetsmeldingen for grunnskolene i Bjugn lagt frem for kommunestyret. Kommunen har i over 15 år brukt Olweus-programmet som et verktøy for å avdekke og bekjempe mobbing.

– I undersøkelsen svarer 4 av 54 elevene på sjuende trinn at de er blitt mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. Én elev oppgir at den er mobbet i over ett år, står det i rapporten som oppvekstsjef i Bjugn kommune, Kjetil By Rise, la frem.

– Uakseptabelt

For tiende trinn oppgir 7 av 59 elever at de er blitt mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. Tre elever oppgir at de er mobbet i over ett år.

– Dette er relativt høye tall, og det er de som utsettes for mobbing over tid som er særlig utsatt. Dette er en situasjon som er uakseptabel, og kampen for et godt skolemiljø for alle barn må være et satsningsområde framover, står det i rapporten.

Ved skolestart høsten 2017 hadde Bjugn 581 elever fra 1. til 10. trinn. 65 av disse går på 1. til 7. trinn ved Vallersund oppvekstsenter, mens de resterende 516 elevene går 1. til 10. trinn på Botngård skole.

– Erfaringer fra Olweus-miljøet er at det etter en periode med gode tall kommer en periode med dårlige. Dette skyldes antakelig at skolene retter fokuset på andre områder i tider med lite mobbing. Det er derfor viktig at skolene bruker systemene og virkemidlene i Olweus-programmet også når tallene går ned.

– Arbeid mot mobbing og annen krenkende atferd er et langsiktig arbeid som skal prioriteres i grunnskolene i Bjugn, står det videre.

Illustrasjonsbilde. Foto: NTB Scanpix

Tiltak

Bjugn kommune kommer til å fortsette å bruke Olweus-programmet for å følge opp, og  redusere forekomsten av mobbing. Ett av tiltakene skal være enda større trykk på det generelle forebyggende arbeidet mot mobbing og krenkende adferd.

– Skolene skal ha nøkkelpersoner for Olweus-programmet, og sørge for at alle ansatte ved skolen får nødvendig opplæring i arbeidet mot mobbing. Skolene i Bjugn skal til enhver tid være sertifisert i Olweus-programmet, ifølge rapporten.

– Skolenes ledelse skal gjennom for eksempel skolevandring sikre at dette arbeidet gjennomføres.

Olweus-programmet er et tiltaksprogram til bruk i skolen mot mobbing og antisosial atferd. Hovedmålet for programmet er å forebygge mobbing og skape et trygt og godt læringsmiljø for alle og å redusere eksisterende mobbeproblemer.

Bjugn kommune har tidligere gjennomført Ungdataundersøkelsen (sist i 2015). Den undersøkelsen skal kommunen være med på i 2018, blant annet for å få bedre innsikt i hvordan elevene opplever mestring, og forholdet mellom skole, hjem og fritid.

1. til 7. trinn på Vallersund oppvekstsenter består i dag av 65 elever. Foto: Olav Bjørkli

Fornyelse av opplæringsloven

Med virkning fra 1. august 2017 kom det en fornyelse av kapittel 9A i opplæringsloven. Fornyelsen handler om elevenes skolemiljø og endringen er en skjerpelse på flere områder.

– Den nye Opplæringslovens kapittel 9A bruker begrepet krenket, noe som har en videre definisjon enn begrepet mobbing, presiseres det i rapporten som oppvekstsjefen la frem.

De viktigste punktene i den nye lovteksten er:

  • Lovfesting av krav til nulltoleranse knyttet til krenkende handlinger.

  • Tydeligere aktivitetsplikt som erstatter vedtaksplikten og handlingsplikten.

  • Skjerpet aktivitetsplikt hvis en som arbeider ved skolen krenker en elev.

  • Ny håndhevingsordning (hos Fylkesmannen) som erstatter dagens klageordning.

  • Tvangsmulkt (dagbøter).

  • Særskilt informasjonsplikt overfor elever og foreldre om rettighetene i nytt kapittel 9 A.

Det nye kapitlet vil gi økte behov for kompetanse og struktur. I tillegg til punktene er det krav til dokumentasjon av hva skolen og kommunen gjør i alle ledd. Skolene skal ha et system som sikrer at alt skolen foretar seg både i forbindelse med forebygging, oppdagelse og håndtering av krenkende handlinger blir dokumentert.

1. til 10. trinn på Botngård skole består i dag av 516 elever. Foto: Terje Dybvik

Vedtak

Kvalitetsmeldingen for grunnskolen som oppvekstsjefen la frem ble enstemmig vedtatt i kommunestyret, med følgende tillegg fra hovedutvalget:

  • Utvalget mener dette er en god melding for å se hvordan det har vært, men vil gjerne ha mer framoverblikk.

  • Det er viktig med god skoleledelse for å ta skolene videre.

  • Utvalget vil at det skal sikres et godt samarbeid med FAU og foreldrene.

  • Voksenopplæringen må komme bedre fram i meldingen og være med på skolenes utviklingsarbeid.