I et innlegg i F-F, publisert på nett 12.03.18, viser styremedlem i Rissa Bondelag, Kari Åker, til at styret har vedtatt en uttalelse om vegbygging mellom Sund og Rørvik.

Vi har lyst til å se litt nærmere på denne uttalelsen da vi mener Bondelaget denne gang er på ville veier.

Pengebeløpet på 320 millioner kroner er øremerket til å bygge ny vei Stadsbygd kirke – Vemundstad. Det er et vedtak som er gjort av Rissa kommunestyre allerede i 2014. Nå viser det seg at budsjettet har sprukket. Men vi kan ikke gi opp en vei for framtida av den grunn.

Bondelaget går inn for å ruste opp dagens trasè fordi de mener at det fortsatt vil være en meget stor trafikk på denne veien selv om en ny vei kommer. Denne trafikken vil i hovedsak bestå av transport relatert til jordbruket, sier Bondelaget.

Hvor tar dere denne påstanden fra? Den største og mest farlige trafikken som finnes på denne strekningen er den daglige gjennomgangstrafikken i forbindelse med fergesambandet Flakk-Rørvik. Det er personbiler på vei til forskjellige destinasjoner i kommunen i tillegg til tunge trailere med vareleveranse både til og fra industrien på Stadsbygd og Rissa. Det er ikke «forflytting av en vesentlig tonnasje knyttet til landbruk og skogbruk på denne strekningen», slik Bondelaget hevder.

Ved å bygge ny vei vil trafikken på dagens trasè bli sterkt redusert.  Litt trafikk i forbindelse med jordbruket blir det sommerstid. I dagens trafikkbilde estimerer vi at transport til gårdene utgjør ca. 15-20% sommerstid, og vinterstid kanskje kun 5%.

Vi er så heldige å ha sju aktive gårdbrukere langs eksisterende vei. Er ikke det flott? Sju aktive bruk med dyr, - og de er det sannelig ikke mange av ellers på bygda, og i hvert fall ikke langs den nye veien som skal bygges. Der er jorda brukt som tilleggsjord og dyrking av korn med begrenset sysselsetting. Vi synes det er så bra at sju bruk har sett seg råd for å fortsatt drive landbruk, til tross for at jordsmonnet ikke er så bra som på flatbygda, der det ifølge eksperter finnes bare prima jord. Et paradoks, synes vi.

Hvis 0+ alternativet blir valgt og veien rustet opp til dagens krav, vil det bli langt vanskeligere for våre bønder å transportere avling og masse da gjennomgangstrafikken vil øke ytterligere. Traktorkjøring på en sterkt trafikkert vei vil kunne forårsake mange trafikkfarlige situasjoner. Det blir betraktelig vanskeligere å være bonde. Vi går ut i fra at Bondelaget spesielt ønsker å legge til rette for bonden som er fulltidsengasjert på gården.

I innlegget nevnes også kollektivtrafikken som et problem. Den må gå der folk bor, sies det. Selvfølgelig må den det. Men hvor stort problem er kollektivtrafikken? Bussene går ikke så mange ganger pr. dag. De er ikke problemet! Om det bygges ny vei, må selvfølgelig eksisterende vei også opprettholdes slik at folk som bor langs veien, fortsatt kan bruke den og at kollektivtrafikken kan gå som normalt.

Ett av tiltakene Rissa Bondelag forslår er opprustning av kryssene i Stadsbygd sentrum. Hvordan vil dere konkret gjennomføre dette slik at problemene i sentrum blir løst på en god måte? Da spesielt med tanke på et planlagt eldresenter som vil ligge tett inntil ferdselsåren.

Rissa Bondelag påstår at opprusting av 0+ traseen vil bygge en trygg og god vei for framtida. Hvor holdbar og gjennomtenkt er denne påstanden? Mener dere virkelig at dette blir en vei for framtida? I vår kommune skriker vi etter mer bosetting og nye arbeidsplasser. Skal vi lykkes med dette er det helt avgjørende at vi har veier som både er trafikksikre og har god fremkommelighet. Det er det ingen vei utenom!

Kommunestyret i Rissa fattet vedtak i 2014 om at 0+ alternativet var så lite aktuelt at de tok det ut av sine planer.  Dette er et sterkt signal som klart gir uttrykk for at 0+ alternativet er en reserveløsning som kun blir kortsiktig.

Trond Selbekk

Vigdis Schei

Jon P. Belling

Bjørn Sylthe

Harald Andresen

Øystein Andresen

Kristoffer Tung

Les mer: «Vi må bygge vei for framtida»