- Her må rådmannen helt klart komme med et notat til Fylkestinget på hva dette innebærer. Ikke bare konsekvensene av forslaget til Torhild Aarbergbotten om å opprettholde gratis overgang mellom buss og båt, men også følgene for de som reiser med båt og så buss. Jeg håper rådmannen i sitt notat finner løsning på dette. En prisøkning på nesten 20 prosent er for mye, sier Per Olav Hopsø (Ap), leder for Hovedutvalg for transport i Trøndelag fylke.

Fra nyttår innfører Trøndelag fylke nytt system for takster og soner i kollektivtrafikken. Hovedutvalget for Transport i det nye Trøndelag foreslår at gratis overgang mellom buss og båt fjernes.

Det medfører en økning på 760 kroner i måneden for de som behøver periodekort for å reise med både båt og buss. Totalprisen blir nesten 4200 kroner i måneden, en prisøkning på rundt 20 prosent.

Nå åpner Hopsø for at Arbeiderpartiet kanskje kan snu i saken, og gå for å videreføre dagens ordning.

Forslag

Denne uka hadde Hovedutvalget for transport i det nye fylket møte om risiko og kostnader ved en felles ny sone- og takststruktur for kollektivtrafikken for hele Trøndelag.

I sakspapirene kom det frem at videreføringen av gratis overgang for én sone buss for reisende med hurtigbåt ble fjernet. Det lå inne i utkastet alle de 48 trønderkommunene har uttalt seg om.

I møtet foreslo Torhild Aarbergsbotten (H) på vegne av Høyre og Fremskrittspartiet å videreføre ordningen. Det støttet Pensjonistpartiet men ingen andre.

Hopsø sier problemstillingen kom litt overraskende på dem.

- Vi i Arbeiderpartiet stemte imot fordi forslaget kom direkte i møtet. Vi aner ingenting om hva dette vil koste, forklarer han.

- Hvor mange gjelder det? Hva er de økonomiske konsekvensene? Her trenger vi rett og slett mer kunnskap så vi vet hva vi vedtar.

Notat

Det er Fylkestinget som skal ta en endelig avgjørelse om de nye takstene og sonene i kollektivtrafikken i Trøndelag i midten av desember.

Hopsø håper at fylkesadministrasjonen har faktagrunnlaget klart, slik at de vet konsekvensene av å vedta videreføringen av gratis overgang mellom buss og hurtigbåt.

- Det er bra at denne saken kommer. Vi mener ikke at noen bør få en økning i kollektive reiseutgifter på 20 prosent.

Per Olav Hopsø (Ap), leder i Hovedutvalg for Transport. Foto: Trøndelag fylkeskommune

Ikke dyrere

Ifølge tallene fylkespolitikerne får presentert, vil innføring av ny takst og sonemodell som foreslått gi økte inntekter anslått til 10-20 millioner innenfor sonen som heter Stor-Trondheim (Miljøpakkeområdet).

Samtidig beregner analysen til 11,5 millioner kroner mindre i inntekter fra kollektivtrafikken i regionene som følge av ny modell. Beregningene viser at over sju av de 11,5 millionene kommer fra trafikk som krysser fra byregionen og ut til regionene.

- Vi vil at folk skal reise kollektivt og med den nye modellen for takst og soner, blir det for mange langt billigere å ta buss i distriktet, sier Hopsø.

- Samtidig har vi jobbet lenge for å få hovedkampflybasen til Ørlandet, og vi har lovet for å sørge for god kollektivdekning. Så her må vi passe på at det ikke får ekstreme, negative konsekvenser.

Desember

Fylkesrådmannen skal trolig besvare spørsmål om overgangsordningen mellom buss og hurtigbåt i Fylkesutvalgets siste møte i november.

- Jeg håper rådmannen kommer med et forslag til løsning før en endelig avgjørelse i Fylkestinget i midten av desember, sier utvalgsleder Per Olav Hopsø.