Politikerne i Rissa og Leksvik har kommet med en del innspill til fylkeskommunen på hvor, og hvordan, de ønsker rutetilbudet.

- Vi er så heldige at vi har fått muligheten til å gi innspill i en tidlig fase, før vi slår oss sammen til en kommune og ett fylke, sier varaordfører i Rissa og fylkespolitiker Liv Darell (Sp).

Attraktivt

Politikerne påpeker at kollektivtrafikken skal være et enkelt og attraktivt reisevalg. Tilbudet skal være lett å bruke og ha høy kvalitet i hele reisekjeden. Det vil si, det skal være enkelt å finne informasjon, kjøpe billett, og det skal øke innbyggernes kjennskap til kollektivtrafikken.

Politikerne har satt ned fem punkter som innspill til hvordan de ønsker Indre Fosen kommunes framtidige kollektivtilbud.

Innspill

1. De viktigste strekningene å ha god kollektivdekning på er strekningen mellom Rissa og Leksvik, morgen og kveld.

I tillegg er strekningen Leksvik-Vanvikan/Rissa-Vanvikan viktig i forhold til et godt pendlertilbud. Spesielt mot Trondheim via hurtigbåten Vanvikan-Trondheim.

2. Vanvikan anses som et knutepunkt for kollektivtrafikken. Både i forhold til framtidig skolestruktur og betydningen av hurtigbåtens fremtid.

Det er ønskelig at bussoppstillingen fortsatt blir i Rissa sentrum.

3. For å utnytte kollektivtilbudet maksimalt ønsker politikerne at det tilbys parkeringsmuligheter følgende steder:

Leksvik

Vanvikan

Rissa sentrum

Stadsbygd (nær rundkjøringen)

Rørvik ferjeleie

4. Omlag 200.000 reiser med hurtigbåten Vanvikan-Trondheim årlig.

Politikerne mener dette antallet kan økes med god planlegging på begge sider av fjorden.

Forslagene lyder på:

God kommunikasjon mellom buss/båt/tog

Ønske om senere avganger på lørdager (siste båt går fra Trondheim kl 18:00)

Politikerne påpeker også at de er stolte og takknemlige for at sambandet Trondheim-Vanvikan er valgt som «living lab», pilotprosjektet med ny hurtigbåt med hydrogen og batteri.

5. Det må være 170 parkeringsplasser på Rørvik ferjeleie.

6. Politikerne påpeker at det er ønskelig med tett dialog for å tilrettelegge framtidens rutetilbud i den nye kommunen. Det skal kun enkle forbedringer til for å bedre eksisterende rutetilbud fra dagens bussruter i Nord- og Sør-Trøndelag. Rutene er per i dag ikke sett i sammenheng.

Framdrift

Endelig mandat for anbudsutlysning på kollektivtransporten i Trøndelag skal vedtas i Fylkestinget i desember i år.

- Indre Fosen kommune har fylkespolitikere som også kan komme med videre innspill fram til fellenemnda i desember, påpeker Liv Darell.

Fellesnemnda i Trøndelag har vedtatt at det er AtB som, når de har bygd opp tilstrekkelig kompetanse, skal forestå anbud på buss i Trøndelag.

Det nye anbudet blir gjeldene fra 1. januar 2021.