- Vi må innse at ikke alt F-35-vedlikeholdet vil skje på norsk jord. Det handler om hvordan det felles kampflyprogrammet er bygget opp i stort, sier avdelingsleder Roar Roar Smedsrød i Forsvarsdepartementet til en fullsatt kinosal i Ørland kultursenter.

Torsdag samlet Fosenmøtet rundt 150 deltakere for å snakke om samspillet mellom Forsvar og næringsliv. Det var stor interesse fra salen om mulighetene for å få vedlikehold av F-35 til Ørlandet.

LES OGSÅ: F-35 lander: - Målet er at penger inn i vårt samfunn brukes så mange ganger på Fosen som mulig

Forsvarsindustri

Smedsrød presenterte hvordan Forsvarsdepartementet arbeider med forsvarsindustri, den industrien som leverer tjenester og materiell til Forsvaret, eller søker om å få eksportere forsvarsprodukter ut av landet.

- Det er rundt 5000 årsverk i Norge som er i forsvarsindustrien fordelt på cirka 120 bedrifter. Kongsberg er rundt 2000 årsverk. Det betyr at det er mange små og mellomstore bedrifter, sier han.

Flere bedrifter på Fosen rigger seg for å kunne konkurrere om forsvarsrelaterte kontrakter som leverandører eller underleverandører. Politikerne på Fosen har forsvarsrelatert verdiskapning som et av sine fokusområder i Fosen regionråd.

Skiftende regjeringer og et ganske samlet Storting har vært tydelige på at Norge har behov for en egen forsvarsindustri for å ivareta nasjonal sikkerhet på best mulig måte. Samtidig har man ingen ambisjoner om å produsere store plattformer selv, som for eksempel ubåter eller kampfly.

Avdelingsleder Roar Smedsrød i Forsvarsdepartementet. Foto: Jakob Ellingsen

Fordele byrder

- Mange spør meg som ordfører, hvorfor skal vi ikke gjennomføre tyngre vedlikehold av F-35 i Norge. Det kan du forhåpentligvis svare mye bedre på enn meg, sier ørlandsordfører Tom Myrvold fra sin plass blant publikum.

- I F-35 programmet samarbeider vi som mange land med hele kampflyprosjektet. Vedlikeholdet av F-35 er delt i to. Lettere vedlikehold skal gjennomføres på Ørland flystasjon. Vi skal gjennomføre tyngre vedlikehold sammen fordi vi har en felles erkjennelse for at det ikke er økonomisk bærekraft i å bygge opp full vedlikeholdskapasitet i alle partnerlandene, svarer Smedsrød.

- Norge er forespeilet som ett av landene med tungt motorvedlikehold. Når F-35 skal stå på flyverkstedet i måneder vil det gjøres i Italia. Det er litt byrdefordeling, fortsetter han.

Det er Aim Norway som er forespeilet motorvedlikeholdet. Bedriften har tidligere sagt, og senest i sommer gjentatt til Fosna-Folket at de ser på en etablering i tilknytning til Ørland flystasjon.

Ringvirkninger

Politikerne på Fosen har vært opptatte av at kampflybasen rundt Norges nye kampfly, F-35, ikke bare skal bli en arbeidsplass for de inne på det militære området, men at Fosen kan få mer ut av den store statlige investeringen i nærområdet.

- Det er to ting jeg er veldig opptatt av, og har vært opptatt av i mitt yrkesliv. Det ene er Fosen, og det andre er næringslivet, sier Ove Vollan, som inntil nylig var leder i Fosen regionråd og ordfører i Rissa kommune. Han er dagens konferansier.

Iris Abtahi fra Rissa åpnet Fosenmøtet med å synge to sanger, deriblant den egenkomponerte låta Hjem. Foto: Jakob Ellingsen

Selve flyet

I dag er Nato-sjef Jens Stoltenberg på besøk på Ørlandet sammen med Kongen, Statsministeren og annet gjevt besøk fra det offentlige Norge og giganter innen forsvarsindustrien.

Det var et lydhørt publikum som fikk med seg en orientering om selve F-35 kampflyet presentert fra en flygers perspektiv.

- Med full krigsutrustning er F-35 enklere å fly enn F-16, flyr raskere enn F-16, flyr lenger enn F-16, er mer manøvrerbar enn F-16, sier F-35-pilot Morten «Dolby» Hanche, som nettopp er flyttet hjem til Brekstad fra to års trening med den nye kampflytypen i Arizona, USA.

- Hva betyr F-35 for Forsvaret? I praksis betyr det at vi har forsvarsevne en motstander finner troverdig, sier han.

Marjor og F-35 pilot Morten Hanche. Foto: Jakob Ellingsen

Bare starten

Selv om kampflybasen ble klar for å ta imot de første F-35 i slutten av sommeren, gjenstår store investeringer på Ørlandet i årene fremover. I sin presentasjon av arbeidet fremover, viste direktør Olaf Dobloug i Forsvarsbygg kampflybase at investeringene på Ørlandet kommer til å fortsette også langt frem i tid.

Budsjettposten for investeringer på Ørlandet i 2020 er litt over 1 milliard kroner, mens budsjettposten for alle år etter 2020 er 1,5 milliarder.

- Dette er Natos kampflybase med ytterpunkt mot nord. Det stor aktivitet på basen og videre utvikling langt frem i tid. Jeg er helt sikker på at basen overlever både meg og deg, sier Dobloug til forsamlingen.

LES OGSÅ: F-35 lander - Ingenting skulle tilsi at Ørland skulle være en klar vinner

Direktør Olaf Dobloug i Forsvarsbygg kampflybase forteller at det er mye som gjenstår å bygge på Ørland flystasjon. Foto: Jakob Ellingsen

Lokale viktige

- Jeg mener lokale entreprenører i stor grad gjør at vi holder budsjett. Det er de lokale entreprenørene sitt ønske å være billigst. De har også kortest reisevei til utbyggingen på Ørlandet. Kontrakter med de lokale bedriftene på Fosen og i Trondheimsregionen har vært med på å holde prisene nede, sier Dobloug.

Sjefen for Forsvarsbyggs store utbyggingsprosjekt sier at det er viktig forsamlingen og det lokale næringslivet også tenker på mulighetene som ligger i en operativ base i tiårene som kommer.

- Det vil komme vedlikeholdsoppdrag. Vi håper de ikke kommer for de nye byggene vi setter opp nå med det aller første, men det er også en eldre del av leiren som må ivaretas fremover, sier Dobloug.

Programmet for Fosenmøtet er lagt opp med mange pauser for å sikre at ulike næringsaktører blir kjent med hverandre. Foto: Jakob Ellingsen

Muligheter

Flere bedrifter med tilknytning til Fosen deler sine erfaringer med å levere tjenester og utstyr til Forsvaret på møtet, både gjennom foredrag og også mer uformelle sofaintervju.

- Førsteinntrykket man gjør er veldig viktig i næringslivet, også i møte med store selskaper. Det kan være mye å hente på å forberede møte med de store bedriftene vi håper har en interesse for Fosen med etableringen av kampflybasen, sier banksjef Pål Talmo i Ørland sparebank.

Viktig at naboen lykkes

Erik Uthus i Fosen Tools sier i sitt sofaintervju at det er veldig viktig med gode samarbeid for Fosen for å kunne levere konkurransedyktige løsninger til store prosjekter.

- Når vi leverer verkstedinnredninger må vi være konkurransedyktige for eksempel med de virkelig store leverandørene i Tyskland. Med en god bedrift som nabo vet vi at vi kan få akkurat det kunden ønsker seg. Vi må være fleksible så vi kan få til akkurat det kunden ønsker, sier Uthus.

- Gode samarbeid med teknologimiljøene i Trondheim, som NTNU og Sintef er avgjørende, sier Vegard Hovestein i Maritime Robotics, leverandøren av den største dronen Forsvaret har i dag.