Det første norske F-16-flyet var på vingene i 1980. Siden har flyene gjennomgått flere elektroniske oppgraderinger og skrogmodifikasjoner. Opprinnelig var flyene designet for å brukes i 4000 timer. Oberstløytnant Tor Sakariassen, vedlikeholdssjef ved 338 skvadron på Ørland hovedflystasjon, forteller at jagerflyene har gått langt over planlagt flytid. Antall sjekkpunkter for teknikerne øker med antall flytimer.Satt på bakkenDet var i sommer at det ble oppdaget sprekkdannelser på ett av F-16-flyene. Sprekken ble ifølge Sakariassen oppdaget etter at et deksel ved cockpit ble løftet opp på et fly i Bodø. Samtlige norske jagerfly ble satt på bakken. Det ble under inspeksjon av flyene funnet sprekker på mange av flyene.– Kan kollapse

I oktober var Fosna-Folket med i vedlikeholdshangaren på Ørland hovedflystasjon. Fagarbeider André Williksen viste fram flere jagerfly som ble satt på bakken grunnet sprekkdannelser. Samtlige skader ble funnet i konstruksjonen ved cockpit, på et langsgående område på rundt to meter. Williksen forteller at sprekkene ble funnet i primærstrukturen på jagerflyene. Dette gjør at det er kritisk å få gjort noe med.

– Det er som bærebjelken på et hus, opplyste Williksen.

– I verste fall kan deler av skroget kollapse, sa Tor Sakariassen.– Går som planlagtI dag kan vedlikeholdssjefen fortelle at Forsvaret har full kontroll på sprekkproblematikken.– Nå er statusen veldig bra. Alt går som planlagt, opplyser vedlikeholdssjefen.

Han sier at det også dukker opp andre slitasjeskader på skrogene, men at disse kontinuerlig blir håndtert under forebyggende vedlikehold.– Oppnår nok flytimer