Det var Bergens Tidende som først omtalte saken.

Kommunikasjonssjef Stian Roen i Luftforsvaret bekrefter til fosna-folket.no at noen F-16-fly er satt på bakken på grunn av sprekkdannelser i flyskroget. Han vil ikke kommentere hvor mange fly det er funnet sprekker i.

Kreves fullstendig reparasjon

- Jeg kan ikke kommentere antall. Alle norske F-16 kampfly er inspisert, og vi har god oversikt over tilstanden til hvert enkelt fly. Noen har ikke sprekker, noen har mindre sprekker mens andre har sprekker, som krever en fullstendig reparasjon. Dette vil ta noe tid og ressurser, sier han.

Roen påpeker at Luftforsvaret tar situasjonen på alvor.

- Når vi oppdager slike ting, er det vanlig prosedyre å kontakte produsenten Lockheed Martin og andre samarbeidsnasjoner, som har samme flytype.

- Hvor på flyet er det funnet sprekker?

- Det har oppstått sprekker i skroget under cockpit. Sprekkene er mikroskopiske og man må bruke røntgen for å se dem.

- Er det sprekkdannelser på samme plass hos alle flyene, som har sprekker?

- Det er identifisert i samme område.

- Norge skal ha F-16 i mange år til. Flytypen vil først bli utfaset, når F-35-flåten er kapabel til å overta. Vil sprekkdannelsen påvirke hvor lenge det norske Luftforsvaret kan ha F-16 i drift?

- Nei, det vil det ikke. Vi har en god plan på dette. Flyene vil bli reparert. Vi skal fortsatt fly F-16 i mange år.

- Hva kan være konsekvensen av å fly med F-16, som har sprekkdannelser i skroget?

- Etter råd fra produsenten har vi innført noen restriksjoner i bruk av flyene for å redusere strukturbelastning inntil flyene er reparerte. Flyene opereres nå med noe mindre belastning en hva som ofte er normalt. Sprekkene i F-16 flyene har medført at Luftforsvaret har omprioritert øvelsesaktivitet og endret noe på operasjonsmønster. Vi benytter et lavere antall fly, samtidig som det settes inn ekstra ressurser for å reparere flyene som har sprekker.

- Men flyr Luftforsvaret i det hele tatt med fly med sprekkdannelser?

- På flyene med mindre sprekker, har vi gjort midlertidige reparasjoner. Vi har en veldig god oversikt over tilstanden på hvert enkelt fly.

- Og for at dette ikke skal bli et vedvarende problem, vil Luftforsvaret skifte ut skrogdelene hvor det er sprekkdannelser?

- Ja, svarer Roen.

- Er det funnet sprekker i fly, som er stasjonert ved Ørland hovedflystasjon?

- Det er funnet sprekker på deler av F-16-flåten, både på Ørland- og Bodø hovedflystasjon, svarer Roen.

- Restriksjoner kun i fredstid

Forsvardepartementet opplyser til Bergens Tidende at sprekkene i F-16-flåten ikke vil ramme Norges internasjonale forpliktelser som deltakelse i NATOs Baltic Air Policing. Fly herfra har den siste tiden flere ganger måtte engasjere seg mot nærgående russiske kampfly, blant annet i Østersjøen.

- Det er viktig å understreke at disse restriksjonene kun gjelder i fredstid, opplyser Luftforsvaret til Bergens Tidende.