- Dagens areal har ikke plass til 30 passasjerer med bagasje. På ankomstsiden må vi finne en umiddelbar løsning, sier Arnfin Brasø, kommunalsjef for Plan, drift og landbruk i Ørland kommune.

I midten av oktober begynner Fly Viking å fly mellom Ørland og Gardermoen. Flyet har plass til 39 passasjerer, og derfor må den sivile lufthavnen utvides.

Midlertidig

Ørland kommune eier den sivile lufthavnen på Ørlandet. De har søkt Forsvarsbygg om å etablere et midlertidig bygg for å få plass til flere passasjerer når den nye flyruta begynner i midten av oktober.

Etter møte med Luftving 132 og Forsvarsbygg, er planen å sette opp seks brakker i tilknytning av dagens terminal til bruk som en ny ankomsthall.

- På avgangssiden øker vi på dagens areal ved å rive et kontor. På ankomstsiden har vi lite areal i dag. Det er ikke plass til 30 passasjerer med bagasje der. Vi må finne en umiddelbar løsning. Derfor legger vi opp til brakkerigg, sier Brasø.

Han understreker at løsningen er midlertidig, men at det nye området skal på plass så fort som mulig, helst allerede til oppstarten.

- Arbeidet begynner så fort som mulig.

Parkering

Brasø forteller også at det større dash-8 flyet, som har plass til rundt dobbelt så mange reisende som Air Norways fly, gjør at dagens parkeringsplass er for liten.

- Vi bør ha plass til minst 100 biler ved Ørland lufthavn. Vi utvider dagens parkeringsområde litt. Så får vi se hvordan bruken og utviklingen i antall passasjerer blir, sier Brasø.

Utvidelsen av lufthavnen er planlagt mellom dagens terminalbygg og fylkesveien. Foto: Terje Dybvik

Fremtiden

Tilsyn fra Luftfartsverket avdekket feil og mangler som måtte rettes opp før sivil lufttrafikk kunne starte opp etter sommeren. Saksbehandler Tom Sakariassen i Ørland kommune har hatt jobben med å rette opp manglene tilsynet avdekket. Han forteller at alt er som det skal nå.

- Vi har en ferdig reguleringsplan for et nytt terminalbygg som ble laget for mange år siden da Ryanair planla å fly fra Ørlandet. Om det går som vi håper med Fly Viking, kan det være naturlig å ta utgangspunkt i den reguleringen vi allerede har, sier Brasø.

- Der flyttes dagens fylkesvei vestover, og det nye terminalbygget blir liggende på vestsiden av dagens fylkesveitrasé. Det er en plan Forsvarsbygg og Luftforsvaret er positive til siden det gjør at det er mindre konflikt mellom aktiviteten, fortsetter plansjefen.

Ansvar

Brasø forteller at det har ligget litt naturlig at det nå her an som har ansvar for å drifte lufthavnen siden han er driftssjef i kommunen.

- Vi må ha på plass en daglig leder for driften tidligere. Administrativt er det naturlig at det er del av min portefølje. Det er ganske stort spenn i det vi holder på med og drifter som kommune. Jeg har hatt i oppgave å forhandle med Fly Viking og derfor er det også rimelig at vi får den driften inn i kommunens portefølje, sier han.

- Fly Viking forteller at det selges mye billetter. Det er særdeles kort tid før oppstart, men vi ser på mulighetene for å få på plass denne midlertidige løsningen så fort som mulig, fortsetter Brasø.

- Det blir særdeles spennende å se hvordan flyruta blir tatt imot og brukt fremover, sier Arnfinn Brasø i Ørland kommune.