- Det blir artig å se om vi greier å finne noe, sier leder for maringeologi ved NGU Reidulv Bøe.

Han skal sammen med skipper Oddvar Longva, ingeniørene Rolf Myhren og John Anders Dahl og Fosna-Folket gjøre et nytt forsøk på å løse mysteriet i morgen. Søket skal etter planen starte utpå formiddagen og Fosna-Folket vil dekke søket med liveoppdatering. Svaret på om det ligger et fly i området vil etter alt å dømme ikke foreligge torsdag.

Fosna-Folkets oppslag tirsdag 24. mai 1977. Foto: Fosna-Folket

Teorier

Olaf Ottersbos forsvinning er en uløst gåte. Ingen vet sikkert hvor det ble av ham etter at han tok av fra Ørland flystasjon med sitt Cessna småfly klokken 14.27 søndag 22. mai 1977. Mange teorier har versert. Styrtet han i sjøen ved Frosta? I et fjellvann på Verrafjella? Noen har til og med trodd at han bare stakk av.

Der i sjøen utenfor Mølnbukt i Agdenes at torsdagens søk skal foregå. Vitnet Margot Brevik bodde i huset med rødt tak nærmest kamera. Hun så noe som falt i sjøen nedenfor denne søndagen i 1977. Foto: Alexander Killingberg/Fosna-Folket arkiv

Argumentene

Fosna-Folket så på saken med nye øyne sommeren 2017. Etter å ha gått gjennom havarirapporter og etterforskningsdokumenter samt hentet inn nye vitneutsagn, konkluderte vi med at det er mest sannsynlig at flyet styrtet i Trondheimsfjorden utenfor Mølnbukt i Agdenes. Flere av Ottersbos flykompiser samt folk som bidro i søket i 1977, holder også dette som mest sannsynlig.

Her er sju argumenter som taler for Mølnbukt-teorien:

  • Margot Breviks observasjon. 57-åringen så «noe» blått og hvitt som styrtet mot sjøen nedenfor hjemmet på Fagervoll i Mølnbukt. Hun var ikke helt sikker på hva det var hun så, men det var såpass stort at hun ropte «hvad i all verden» til ektemannen. Margot ble avhørt av politiet i 1977, og Fosna-Folket har lest avhøret. Egil Weiseth, som har lang rutine fra en rekke rednings- og leteaksjoner, vurderer Margots vitneutsagn som veldig troverdig.

  • Det nye vitnet. Etter at Fosna-Folket skrev om saken i fjor sommer, meldte et nytt vitne seg. Unni Hegg var nabo med Margot Brevik i 1977. Hun forteller i dag at hun den gang så et fly som styrtet i sjøen. Dette skjedde enten midtfjords, eller noe lenger mot Ørland-siden, mener Hegg. Da hun fortalte om observasjonen til familien, skal de ha avfeid det som tull og oppspinn. Hegg sier det er derfor hun aldri kontaktet nødetatene om observasjonen. Hennes sønn bekrefter at han har hørt moren fortelle om flyet i mange år, og at dette ikke er en historie som har dukket opp nå.

  • Tidspunktet. Margot Brevik anslo at hun så «noe» styrte i sjøen mellom klokken 15.00 og 15.30. Tidspunktet passer bra med flyruta Fosna-Folket har vurdert som sannsynlig. Dersom Ottersbo først fløy mot Bjugn, så en runde i Åfjord, deretter over Holvatnet, Rødsjøen, Stjørnfjorden, en liten tur inn Trondheimsfjorden og ut igjen, kan han godt ha brukt mellom 30 minutter og 1 time på turen. Tidspunktet for Margots observasjon passer også med Olaf Ottersbos innmeldte flytid som var 1 time. Flytiden til Ottersbo gikk ut klokken 15.27.

  • Stedet. Margot Breviks hjem ved Mølnbukta ligger omtrent midt i innflygningen til Ørland flystasjon. Dersom Ottersbo skulle gå inn for landing, er det sannsynlig at han kan ha vært i dette området.

  • Andre vitner. Minst åtte personer i Agdenes mener å ha sett et småfly i det aktuelle tidsrommet.

  • Tåka. Flygeleder Gunnar Ledang ved Ørland flystasjon forsøkte å kalle opp Ottersbo klokken 15.09 for å advare ham om tåka som da var på vei innover land. Tåka veltet innover flystasjonen klokken 15.19. Dersom Ottersbo fløy seg inn i tåka, og det var årsaken til styrten, må ørlendingen sannsynligvis ha flydd ytterst i fjorden eller andre steder langs kysten. Tåka, eller havskodda, må ha kommet inn over eksempelvis Holvatnet eller Frosta lenge etter klokken 15.19, hvis den noen gang kom så langt.

  • Oljeflekker. Etterforskningsdokumentene fra 1977 viser at det ble observert flere oljeflekker utenfor Mølnbukt i Agdenes i dagene etter forsvinningen. Det ble tatt prøver av disse, men etter det Fosna-Folket kjenner til, ble det aldri konkludert bombastisk med hvorvidt oljeflekkene kunne stamme fra et fly.

Grafikken viser hvor de to vitnene Margot og Unni bodde. Foto: Alexander Killingberg

Andre søk

Firmaet Norsk Havservice og Fosna-Folket gjennomførte et søk høsten 2017. Den gang førte urolig sjø til at det ble vanskelig å søke på dypt vann. Likevel mener Lars Adsen i Norsk Havservice at det på grunn av søket kan utelukkes at flyet ligger helt inne ved land ved Mølnbukt.

NGU og Fosna-Folket møttes i mars for å planlegge et nytt søk. Totalt er planen å undersøke et areal på rundt ni kvadratkilometer. Søkeområdet strekker seg fra land på Agdenes-siden og til over midtfjords i retning Ørland. Dybden varierer fra nærmere 0 til 420 meter.

– Vi har et splitter nytt moderne ekkolodd som ble påmontert for et par år siden. Hver linje skal ta omtrent ett kvarter. Det burde gå fint å gjennomføre dette på fire timer, uten problemer. Det er en halv dags arbeid, hvis alt går som planlagt, sa Bøe i mars.

I dette området skal Fosna-Folket og NGU søke. Foto: Alexander Killingberg

Lovende værvarsel

Også torsdagens søk er væravhengig. Dersom sjøen blir for urolig, blir det vanskelig å få samlet inn gode data fra sjøbunnen, spesielt der det er svært dypt. Per klokken 13.30 onsdag ettermiddag ser værmeldingen svært lovende ut. Yr.no melder vindstyrke på fra 3- til 5 meter i sekundet. Det vil si fra svak vind til lett bris. Det meldes om vind fra nordøst, nord og nordvest i perioden søket er planlagt å pågå.

- Så lenge vinden er nede i bris av forskjellige slag, så går det bra. Om det blåser kuling, blir det vanskeligere. Nå er det meldt vind på 4-5 meter i sekundet. Da blåser det seg ikke opp store bølger. Dette ser helt perfekt ut.

- Er det noen mulighet for at været vil endre seg veldig til i morgen?

- Vi må jo stole på at Yr.no greier å melde riktig vær en dag frem i tid da. Dette burde absolutt bli helt ok, mener Reidulv Bøe i NGU.

Han påpeker at vind fra sørvest er verst i området ved Mølnbukt. Da kan sjøen bygge seg opp gjennom hele Trondheimsleia.

Kartet viser en flyrute Ottersbo kan ha fløyet den dagen han forsvant. Ruta er basert på vitneobservasjoner som ble meldt inn til politiet den gang. Foto: Alexander Killingberg

Vanskelig på 400 meter

Kort fortalt fungerer søket slik: Sjøbunnen skannes med et svært avansert ekkolodd som er montert på båten på sjøflaten. Det skal godt gjøres å se at det ligger et fly på bunnen mens søket pågår. I ettertid må de innsamlede dataene behandles. Dette kan ta noen dager. Dersom dataene er gode, vil det trolig la seg gjøre å identifisere et fly ned til et par hundre meters dyp. I hvert fall så lenge flyet er godt bevart og ikke knust i sammenstøtet med overflaten. Den største delen av søkeområdet er på 400 meters dyp. Der vil det ifølge NGU være vanskelig å identifisere et fly.

- Vi får ikke så mange treff på et lite fly på 400 meter. Det vil bli veldig vanskelig å se at det er et fly på dataene, men vi kan se om det eventuelt ligger noe der, forteller Bøe.

Dersom man finner interessante objekt på dypt vann, kan det på et senere tidspunkt bli aktuelt å gå ned med en ubemannet ubåt med kamera for å undersøke hva det er som befinner seg der.

Norsk Havservice og Fosna-Folket gjennomførte et søk i fjor høst. Foto: Alexander Killingberg

Har funnet objekt

Fjordbunnen som NGU nå skal undersøke, har faktisk blitt kartlagt før. Det var imidlertid for 20 år siden og med langt dårligere utstyr enn man har i dag.

- Men vi har faktisk sett noen små objekt i det gamle datasettet. Dette kan være en datafeil eller det kan være riktig at det ligger noe der. Vi kan forhåpentligvis få litt bedre kontroll på hva det er når vi nå søker på nytt, sier Bøe.

Han er ikke kjent med at det skal ligge noen andre objekter på bunnen i området torsdagens søk skal pågå.

Les hele historien om Olaf Ottersbos forsvinning: