Hans Nilsen fra det Bodø-baserte IT-selskapet mener kraftsatsinga sammen med fosningene er riktig i forhold til selskapets bedriftskultur.

– Akkurat som oss er de ikke bare opptatt av å tjene penger, men de er også opptatt av samfunnet rundt seg. I Fosenkraft har vi funnet et selskap som deler de samme verdiene som oss, sier Nilsen. Stian Tyskø blir alliansens fjes utad på Fosen.

iTet har eksistert i fem tiår i ulike inkarnasjoner. «Kraftlagssjef» Arnt Solem betegner sin nye samarbeidspartner fra nord som et distriktsbasert nasjonalt selskap. De har sin opprinnelse og sin hovedutbredelse i nord, men de favner hele landet.

Kampflybasen

Grunnen til at iTet setter sitt søkelys på denne utkanten i Trøndelag er en kombinasjon av tilfeldigheter og et bevisst valg.

–Det som skjer her i distriktet er at det kommer til å bli en økte etterspørsel etter alle slags tjenester, mener Nilsen. På IKT-sia er det ørlendingen Fosenkrafts Stian Tyskø som blir det Solem kaller «Den lokale nessekongen».

– Da mener jeg i positiv forstand. Jeg trur vi har funnet den rette partneren, sier Solem.

 Rammene

Nilsen minner om at Bodø på femtitallet ennå var en liten plass på kartet. Da kom Forsvaret dit og etablerte flyplassen.

– Det kommer til å skje ting her, sier Nilsen. Han forteller at de kjenner Ørland og ørlendinger godt, siden de har en ansatt.

– De har et lynne som passer oss godt, sier Nilsen. Starten på hans selskap var Bodø Datasentral, etablert i 1964. Deres første direktør var for øvrig Petter Tomassen. Seinere skiftet de navn til Nordlandsdata. Atea var inne på eiersida. Nå er de eid av ansatte og staben er på om lag hundre personer. Ei av utfordringene til iTet er befolkningssituasjonen i Nord-Norge. Der er folketallet i distriktskommunene nedadgående.

– Vi må gå utenfor tidligere rammer, sier Nilsen.

Kompetanse

Det som er spesielt med en bedrift som iTet er at når kontorlokalene er tømt, er verdien på bedriften kroner null. Det er de ansatte og deres kompetanse som er bedriftens største aktivum. Med denne ballasten har de levd opp til sitt eget valgspråk. «Går du i andres fotspor er du aldri i tet». De var de første i Norge til å levere online banktjenester i samarbeid med Microsoft. I dag har de et større oppdrag for en bank med å legge om fra Lotus Notes til Exchange. Nilsen nevner et eksempel til. I dag er vi inne i en skybølge. Data skal utveksles og lagres på servere som folk kommer i kontakt med via Internett.

– Dette dreiv vi med allerede på syttitallet, opplyser Nilsen. Den gangen gjaldt det tjenester som ble levert til det offentlige. De utgjør for øvrig om lag 55 prosent av selskapets kundeportefølje.

Forretningsfilosofi

I tråd med sine egne ideer om å være sterke sentralt og ha kompetanse lokalt, etablerer de seg nå med en forlenget arm i samarbeid med Fosenkraft. Her er det som nevnt Stian Tyskø fra Fosenkraft som blir første representant for selskapet lokalt. Han vil etter hvert få selskap av flere. Han sier han allerede føler seg bekvem med iTet og han kjenner seg igjen i deres verdier og forretningsfilosofi. Sjøl kom han inn i Fosenkraft da de begynte å bygge ut bredbånd på Fosen. Det var i ei tid da de store ennå ikke ville kaste sine øyne på distrikter som Fosen fordi det ikke var raske nok penger å tjene her. For Fosenkraft handlet det om at de ville være med på å drive fram samfunnsutviklinga i distriktet de holder til.

Kundefokus

I likhet med iTet kjenner Tyskø til de mest alminnelige plattformer som Windows og Exchange, men han er ikke ubekvem med systemer som Linux, Mac OSX, iOS eller Android.

– Vi leverer det kunden vil ha, sier Nilsen. Bodøværingen har funnet et nytt akronym for sin IKT-filosofi. Det er EKT. Det står for effektivisering, kostnadsbesparelse og tidsbesparelse.

– Vi leverer det kunden har behov for, sier Nilsen. Tyskø stemmer i med sin sjef, Arnt Solem, i at de har funnet den rette samarbeidspartneren for å utvikle seg på dette området.

– Det er viktig at vi har et apparat bak oss, og det har vi fått med dette samarbeidet, sier Tyskø.