Fire av Hurtigrutens nittitallsskip og det nyinnkjøpte ekspedisjonsskipet MS Spitsbergen skal bygges om ved Fosen Yard. Dette er klart etter en internasjonal anbudskonkurranse. Avtalen med verftet i Rissa har en verdi på rundt 550 millioner kroner, og sikrer den videre driften ved verftet, går fram i en pressemelding fra Hurtigruten.

Mer om saken: Kontrakt på 550 mill. til Rissa-verftet

– Vi er glade for at et norsk verft var mest konkurransedyktig blant mange sterke tilbydere. Dette blir et framtidsrettet samarbeid mellom reiselivet og en verftsindustri som tradisjonelt har vært veldig avhengig av aktiviteten i olje- og gass-sektoren, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten, i en uttalelse.

Kjøpte for 7,2 mill.

Siden konkursen i midten av oktober har det blitt jobbet intenst med å få til ny drift ved Rissa-verftet. Allerede en uke etter konkursen gjorde bostyret en bindende avtale med Fosen mek holding AS om å kjøpe verftet. Fosen mek holding AS er ifølge Rissa-ordfører Ove Vollan (H) å betegne som et overgangsselskap med Rissa invest som eier og Rissa kommune som garantist. Rissa invest har tre likestilte eiere som er Rissa utvikling, Rissa kraftlag og Stadsbygd sparebank. Ifølge ordføreren er planen at Fosen mek holding skal inn i det nyopprettede Fosen Yard-selskapet etter hvert.

- Driftsmidler, varelager, bygninger og eiendom er solgt til Fosen mek holding for 7 260 000 kroner, opplyser bostyrer Knut Dypvik.

Nå er selskapet Fosen Yard AS stiftet. Det er dette selskapet som nå har inngått kontrakt med Hurtigruten til en verdi av 550 millioner kroner. På pressekonferansen i Trondheim tirsdag formiddag var aktørene svært sparsomme med informasjon om hvem som er inne på eiersiden i Fosen Yard AS.

- Det er et spleiselag. Om noen dager kan vi si mer om hvordan eierskapet vil se ut. På sikt er vi helt avhengig av en mer kapitalsterk eier. Dette må til for at verftet kan ta på seg nybygg i fremtiden, sier verftsdirektør Anders Straumsheim i Fosen Yard AS.

- Over 100 tilbake i arbeid

Kontrakten mellom Hurtigruten og Fosen Yard AS sikrer arbeid ved Rissa-verftet umiddelbart. Allerede neste uke ankommer hurtigruteskipet MS Spitsbergen. Skipet skal bygges om og leveres fra Fosen 22. april neste år. 72 ansatte mistet jobben som følge av konkursen i midten av oktober. Nå vil Fosen Yard AS nesten umiddelbart ansette folk.

- Vi trenger noen dager på oss. Vi kommer til å bygge opp staben litt etter litt, forteller Straumsheim.

Han anslår at det i hvert fall blir snakk om å ansette over 100 personer.

- Det kan bli 150 og kanskje mer enn det. Kanskje blir det opp mot 200 ansatte i arbeid også. Det avhenger av hvordan de forskjellige jobbpakkene blir fordelt. Det må vi nesten komme tilbake til, men en betydelig andel av de som ble oppsagt i tidligere og i forrige runde vil få muligheten til å jobbe ved verftet igjen. Vi ønsker å ta tilbake så mange som mulig, men vi er nødt til å bruke litt tid på å planlegge det, sier Straumsheim.

Innredningsoppdrag

Parallelt med ombyggingen av MS Spitsbergen, vil verftet i Rissa foreta innredningsjobber på fire hurtigruteskip fra 1990-tallet.

- Det er beregnet at vi bruker 22 dager på hvert skip. Jobben på de fire skipene skal gjøres i januar, februar, mars og oktober 2016, forteller Straumsheim.

Han påpeker at det hele tiden jobbes med å sikre oppdrag som fyller tomrommene fremover i tid. Fra slutten av april og frem til oktober neste år står for eksempel verftet uten jobb.

- Vi jobber parallelt med å se på nye prosjekt. I denne bransjen må vi hver dag tenke tre, fire år frem i tid, sier Straumsheim.

Stor investering

Hurtigruten skriver i en pressemelding at ombyggingen til nye romløsninger og nytt interiør på de fire skipene blir den største investeringen om bord på hurtigruteskipene noensinne.

- Den omfatter restauranter, kafeer, lugarer, panoramasalonger og øvrige fellesarealer. Det har vært stor internasjonal interesse rundt oppdraget. Også det nye skipet MS Spitsbergen skal totalfornyes innvendig, i tillegg til å gjennomgå en omfattende ombygging for seiling under polare forhold, heter det i nyhetsmeldingen.

– Etter en omfattende snuoperasjon av Hurtigruten som selskap og reiselivsprodukt, er vi nå i en posisjon til å investere. Flåtefornyelsen sikrer at Hurtigruten forblir verdensledende innen værekraftig opplevelsesreiseliv langs norskekysten og arktiske farvann, sier konsernsjefen.

Oppgraderingen starter over nyttår og skal sluttføres i løpet av 2016. Det første skipet som bygges om er MS Polarlys. Deretter følger MS Kong Harald, MS Nordkapp og MS Nordnorge. Det nye skipet MS Spitsbergen er ferdig ombygd våren 2016.

Sikrer arbeidsplasser

Daglig leder Straumsheim i Fosen Yard AS beskriver snuoperasjonen fra konkurs til ny drift som "utrolig".

– Vi er stolte over at vi som et norsk verft har vunnet fram i en internasjonal anbudsrunde hvor pris og kvalitet har vært avgjørende. Disse oppdragene sikrer drift ved Fosen Yard framover og gir oss en helt nødvendig plattform å satse videre fra, uttaler han.

– Merkedag

Videre drift ved verftet har den siste tiden vært den viktigste jobben for Rissa-ordfører Ove Vollan (H).

– Dette er en merkedag for Fosen og for Sør-Trøndelag. Dette betyr nye muligheter for de tidligere ansatte, for næringslivet og kommunen å få Hurtigruten-kontrakten. Nesten seks prosent av arbeidsstyrken i Rissa er i dag ledige. Det har vært jobbet godt fra mange, ikke minst også fra Hurtigruten, for å sikre denne kontrakten. Det er egentlig litt av et eventyr, sier Vollan.

Bostyret jobber videre

Selv om det nå på nytt er sikret drift ved Rissa-verftet, vil bostyret jobbe videre med opprydningen etter konkursen. Så langt har bostyret sendt over lønnsrav på til samenn 9,2 millioner kroner til NAV lønnsgaranti. 4,9 millioner vil i løpet av et par dager være inne på kontoen til de som ble oppsagt i oktober. Fremdeles gjenstår behandlingen av ytterligere lønnskrav. Deretter vil bostyret se om det er mulig å betale tilbake noe av gjelden til kreditorene. Gjelden i boet var i konkursbegjæringen anslått til 266,3 millioner kroner. Verdien i konkursboet var beregnet til 236,3 millioner kroner, men den reelle verdien er trolig betydelig lavere. Dette er fordi en stor andel av verdiene er knyttet til kontrakten på bygg 92. Det var kontrakten som Boa kansellerte tidligere i høst, og som igjen førte til at Noryards Fosen gikk konkurs.

Øverst i saken kan du se videointervjuer.

Les også: ANSATTE SOM MISTET JOBBEN: – En stor lettelse

– Vi er glade for at et norsk verft var mest konkurransedyktig blant mange sterke tilbydere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten. Her står han sammen med Rissa-ordfører Ove Vollan (til høyre). Foto: Sigrun H. Overland
– Vi er stolte over at vi som et norsk verft har vunnet fram i en internasjonal anbudsrunde hvor pris og kvalitet har vært avgjørende, sier Anders Straumsheim. Foto: Sigrun H. Overland