Nå ser imidlertid trenden ut til å ha snudd.

- I 2009 nådde vi en topp. Da solgte vi om lag 8500 billetter på et år. De påfølgende årene var vi nede i 6000 solgte, mens vi i år har solgt 7500 billetter igjen. Vi har klart å jobbe oss oppover på nytt, sier leder av kulturavdelingen i Bjugn kommune, Ådne Røkkum.

- Nyhetens interesse

Han mener kulturhuset i starten hadde veldig godt besøk blant annet fordi det var noe helt nytt.

- Det var litt nyhetens interesse. Dessuten hadde vi veldig mange store norske artister på besøk de første årene, sier Røkkum, og nevner blant andre Øystein Sunde, Hans Rotmo, Bjørn Eidsvåg og mange andre.

- Å selge disse artistene for andre gang er vanskeligere, påpeker han.

Kutt i det smale

Kulturhuset har nå vridd litt på konseptet.

- Vi har kuttet ned litt på det smale tilbudet. I starten hadde vi et veldig optimistisk og bredt tilbud. Etter hvert så vi at det ikke var det store salget på det smaleste tilbudet. Derfor har vi innskrenket litt. Samtidig har vi tatt i bruk et mindre lokale i Mølnargården, påpeker Røkkum.

Lokalet i Mølnargården gjør at kulturhuset fremdeles tilbyr forestillinger som ikke er like «mainstram».

Lokale helter og proffer

Røkkum understreker også at kulturhuset satser på både lokale produksjoner og proffe, kjente artister.

- Vi ønsker å ha en pen blanding av lokale artister og proffer, sier han.