– På grunn av gode forhold har arbeidet gått med rekordfart og blir ferdig fire måneder før tida, sier prosjektleder Knut Sundet.

Den nybygde fylkesveg, som på folkemunne går under navnet Kråkmovegen, får navnet Fylkesveg 715 når den blir ferdig. Strekninga Keiserås-Olsøy er en del av Fosenvegene. Dette innebærer en kraftig standardhevning av dagens Fylkesveg 82/155. I mange år har denne strekninga vært de facto hovedforbindelse for dem som nytter fergeforbindelsen Flakk Rørvik blant store deler av folket bosatt i Stjørna, Åfjord og delvis Ørland og Bjugn. Når vegen er ferdigstilt, vil fylkesvegen fra Åfjord ha vegnummer 715 helt fram til fergeleiet på Rørvik.

Standardhevning

Sjøl om vegen mellom Keiserås og kommunegrensa går i den gamle traseen, er det ifølge Sundet snakk om mer nybygging enn ei oppgradering. Prosjektet er delt i to delparseller.  Keiserås til kommunegrensa mellom Rissa og Leksvik er den første og gir 13,6 kilometer ny veg. Parsell nummer to fra grensa til Olsøy blir en helt ny trasé på om lag tre kilometer på sørsida av Skaugdalen. Den går hovedsakelig i jomfruelig og til dels kupert og bratt terreng. Det skal bygges to bruer, Skaudalbrua på 90 meter og Olsøybrua på 39 meter.

På skinner

Anleggsarbeidet på delparsell 1 fra Keiserås til Rissa grense startet opp i mai i fjor og pågår fortsatt, men en har altså kommet langt lenger enn forutsatt. Svenske Peab har hovedentreprisen, men mange lokale underentreprenører jobber på anlegget.

– Slik jeg ser det har de vært dyktige, sier Sundet.

Kart: Fosenvegene