Kjennelsen fra Frostating lagmannsrett er i tråd med tingrettens tidligere kjennelse om midlertidig forføyning. Det var Fosen-Linjen som krevde dette etter at AtB etter anbudsrunden tildelte Norled AS kontrakt på drift av sambandet Brekstad - Valset i en tiårsperiode fra 1. januar 2015.

Full prøving

Advokat Arild Paulsen, som representerer Fosen-Linjen AS i saken, sier at man i lagmannsretten har fått en full prøving av det som har vært Fosen-Linjens hovedkrav. Sagt med andre ord mener Paulsen dermed at man gjennom behandlingen i Frostating lagmannsrett har fått vist at Fosen-Linjen AS også i den ordinære anbudsrunden burde fått anbudet på sambandet.

Venter på AtB

Paulsen sier i en kort kommentar til Fosna-Folket at han vil bli overrasket om AtB nå ønsker å føre saken videre i rettssystemet. Advokat Paulsen hadde onsdag ettermiddag forsøkt å komme i kontakt med ledelsen i AtB angående kjennelsen fra lagmannsretten, men uten å lykkes med dette.

Oljeforbruk

Forbruket av olje har vært et kjernespørsmål i behandlingen av anbudene fra henholdsvis Fosen-Linjen og Norled. Fosen-Linjen har i sitt anbud lagt til grunn at to nye ferjer skal settes inn i sambandet, mens Norled har lagt til grunn av det skal bygges en ny ferje av stål eller en katamaranferje i aluminium, samtidig som M/F Ytterøyningen skal brukes som ferje 2.

Usikkerhet

På bakgrunn av dette opererte Norled med et betydelig lavere årlig oljeforbruk i sitt anbud. Fosen-Linjen peker imidlertid på at så lenge Norled ikke sier tydelig hva slags ferje de skal bruke, så knytter det seg stor usikkerhet til beregningen av oljeforbruk. Og det var nettopp oljeforbruket som føret til at AtB konkluderte med at Norled med knapp margin kom best ut av evalueringen etter at Fosen-Linjen påklaget tildelingen 30. desember.

Tingretten

Dette førte til at Sør-Trøndelag tingrett 27. januar, etter krav fra Fosen-Linjen om midlertidig forføyning, forbød AtB å inngå kontrakt med Norled inntil saken var rettskraftig avgjort. Neste skritt var at AtB anket tingrettens avgjørelse til lagmannsretten. Det er denne kjennelsen som nå foreligger.

Hovedkravet

Uforsvarlig evaluering

I kjennelsen fra lagmannsretten må AtB tåle kritikk for måten selskapet har håndtert anbudene. I kjennelsen heter det blant annet at dersom Norled valgte stålferje framfor en katamaranferje bygd i aluminium, så ville det alene endret rangeringen i Fosen-Linjens favør. Følgende står i kjennelsen om betydningen av dette: «I seg selv er dette nok til å sannsynliggjøre hovedkravet. Fosen-Linjen har imidlertid også gjort gjeldende at det uansett hvilket fartøy som velges foreligger en uforsvarlig evaluering av oppgitt drivoljeforbruk fra AtBs side.»

Saksbehandling

Lagmannsrettens konklusjon er at Fosen-Linjen med bakgrunn i momentene som nevnes i kjennelsen har sannsynliggjort at tildelingsvedtaket er i strid med kravet om forsvarlig saksbehandling i anskaffelsesloven, og at det derfor kan settes til side.

Klar fra årsskiftet