Den var vellykket.

LES OGSÅ:* De høye brusøylene er nå ferdige - Fosna-Folket* Det blir lysregulering i Ryssdalen - Fosna-Folket

– Boreriggen over til Ryssdalstunnelen

– Nå skal utstyret ut og vi skal sprenge tilsvarende i motsatt retning for å få et fint utgangshull, sier byggeleder Olaf Rovik i Statens vegvesen.

Arbeidet med den over fire kilometer lange nye fylkesvei 723 fra Ryssdalstoppen og til Herfjord i Åfjord, inkluderer den 145 lange Ryssdalsbrua, den 572 meter lange Herfjordtunnelen og den 760 meter lange Ryssdalstunnelen.

– Sommerferier skal først gjennomføres. Arbeidet i Herfjordtunnelen forsetter deretter utover høsten og vinteren med installering av alt som ellers skal på plass i tunnelen. Samtidig flyttes boreriggen over til Ryssdalstunnelen for å gå i gang med arbeidet med den, forklarer Olaf Rovik.

Gjennomslaget feires med bløtkake og kaffe. Foto: Olaf Rovik

– Unnet seg en aldri så liten feiring

Det er entreprenørfellesskapet Johs. J. Syltern AS og Kruse Smith som fikk hovedentreprisen for dette delprosjektet. Det er Kruse Smith som tar seg av arbeidet med de to tunnelene.

Etter at gjennomslagssalva var gjort lørdag, og man kunne konstatere at den var vellykket, var det tid for bløtkake, kaffe og en velfortjent pust i bakken.

– Arbeidslaget fra Kruse Smith unnet seg en aldri så liten feiring, ja, smiler Olaf Rovik.

Etter planen skal det store veiprosjektet åpnes i november 2019.

Inn mot Herfjordtunnelen fra Ryssdalen. Foto: Olaf Rovik
Et fornøyd arbeidslag fra Kruse Smith etter gjennomslaget. Foto: Olaf Rovik