Vi møter Arnold Sjøli på heimebane på Eidsaune i Bjugn, hvor mang en amerikansk bil har vært innom tunet.

LES OGSÅ:* Stor helg for motorfrelste fra fjern og nær -Fosna-Folket* Falt for mini Willys Jeep -Fosna-Folket

– Sikrer godt vær

Et trettitalls entusiaster samles hver sommer på eiendommen hans til et uformelt helgetreff.

– Det blir 15-årsjubileum i år, så det blir litt morsomt. Akkurat når treffene skal avholdes tar jeg en beslutning på tidligere samme uka, så vi sikrer godt vær, sier Arnold Sjøli.

Han tar oss med på en prøvetur i den gullfargede Lincolnen, den siste investeringen. Den måler nærmere seks meter fra snute til ende. Allerede når den startes opp, forstår vi raskt at det er langt fra er noen elmotor som skal ta oss ut på veien. Under det låvestore panseret står det en eplekjekk og hissig V8-motor, som både høres og føles når den gjør sine omdreininger.

– Her sitter jeg utrolig godt, ja

– Denne bilen var det opprinnelig Doug Mattix, president i Lincoln Continental Owners Club i USA, som eide. En fantastisk bil – bare kjenn på kjørekomforten. Her sitter jeg utrolig godt, ja. Det ble produsert kun 4000 biler av denne, 2000 i blå og 2000 i gull, opplyser en ivrig eier.

Arnold Sjøli tar meg med bortover den telehivpregede Eidsveien. Mens jeg hadde hoppet meg fram dit og ristet løs noen tannfyllinger i en langt mindre firmabil, duver vi nå sikkert av gårde på en skinnende blank langslede på hjul, som knapt nok enser det variable underlaget. Det er som å kjøre båt over lange og seige dønninger.

Nødbluss og walkietalkie

Jo da, det føltes behagelig dette. Walkietalkie er installert og klar til bruk. Av standardutstyret er en paraply, og blant diverse verktøy i bagasjerommet ligger sågar to nødbluss. Får man motorstopp på en av Fosens highwayer en mørk høst-kveld, kan de kanskje komme til nytte.

– Men hvordan er den å lukeparkere?

Det lurer jeg på.

Arnold humrer, før han forklarer at dette ikke er bilen han bruker i det dag-lige.

Med amcar er det også. Det skulle bare mangle. Han og kona har hver sin Chrysler PT Cruiser i retrodesign, som er langt mer gjerrige på drivstoffet.

ACC Fosen

American Car Club Fosen så dagens lys for akkurat 40 år siden i år. Arnold Sjøli var en av initiativtakerne for klubben som ble stiftet 16. mars 1977. 20 medlemmer ble med fra starten av. I dag har den sitt klubbhus i det tidligere bedehuset på Opphaug.

– Ada (Ada Schwabe Einarsen, Fosna-Folkets stifter og første redaktør red.anm.) var flink til å gi oss omtale. Vi fikk mye hjelp av henne, så mange ble snart oppmerksomme på klubben vår fra starten av, og mange kom på utstillingene, skryter Arnold Sjøli.

Den første amcaren han anskaffet seg selv ble en 1975-modell Ford LTS stasjonsvogn, som han kjøpte i 1977.

Det har blitt en god biler av amerikanske opphav i hans eie opp gjennom åra. Arnold kan liste opp: Willys Jeep 1944-modell, Ford Vedette 1958-modell, Cadillac 1959-modell, Chevrolet Impala 1959-modell, Mercury Cougar XR7 1967-modell, Ford LTD stasjonsvogn 1975-modell, Cadillac Eldorado Convertible 1975-modell, Lincoln Mark V Diamond Jubilee Coupe Edition 1978-modell og en Lincoln Continental Mark VI Coupe 1981-modell. I tillegg har Arnold tre sønner som også er bitt av amcarbasillen.

– Slike biler stiger i verdi

– En av bilene jeg angrer mest på å ha kvittet meg med, er Willys Jeepen, medgir Arnold Sjøli.

En av dem som fortsatt er å finne i garasjen er en flott Cadillac 1959-modell.

– Slike biler stiger i verdi. Jeg kjøpte den for 95.000 kroner i sin tid, men kunne nok fått rundt 800.000 kroner for den i dag, tror Arnold Sjøli som har lagt ned mange timer på den bilen.

Inn med morsmelka

Hans mor ble født i USA, så han fikk kanskje noe av det amerikanske inn med morsmelka, selv om han selv aldri har vært der. Fascinasjonen for amerikanske biler fikk Arnold Sjøli tidlig fra ulike hold.

– Jeg hadde en onkel i Rissa, Johan Sjøli, som hadde både amerikansk lastebil og personbil. I tillegg var det to drosjesjåfører på Ørlandet, Ove Brekstad og Ola Skogen, som begge kjørte amerikanske biler, forklarer en helfrelst tilhenger Arnold Sjøli.

– Det er noe helt ekstra med de amerikanske bilene, iallfall modellene som ble produsert til ut på 1980-tallet, sier den svorne amcarentusiasten.