Til tross for tydelige bekymringsmeldinger fra bussjåfører, politikere og foreldre, i Bjugn kommune, kommer Statens vegvesen ikke til å lytte til ønsket om å redusere fartsgrensen gjennom det «trafikkfarlige Haugen-krysset».

– Fastsetting av fartsgrenser blir gjort etter kriterier gitt av Vegdirektoratet. Strekningen langs fylkesvei 710 Langliveien tilfredsstiller ikke kriteriene for fastsettelse av særskilt fartsgrense 60 km/t, sier Alexander Larssen ved Statens vegvesen, til Fosna-Folket.

En lastebil veier femti tonn. Et barn veier 35 kilo. Foto: Erik Eikebrokk

Bekymringsmelding

Fosna-Folket har tidligere skrevet om lokale bussjåfører som daglig observerer barn som krysser fylkesveien til og fra skolen, samt skoleelever som venter på skolebussen tett på fylkesveien.

– Det er til tider stor trafikk, spesielt nå med all massetransporten som foregår i området. Det er ingen fysiske hindre mellom veien og oppstillingsplassen for skolebussene, og avstanden er maks tjue meter, står det i brevet som er blitt sendt til både Bjugn kommune og Statens vegvesen.

Som et strakstiltak ønsker politikerne i Bjugn, som har jobbet med saken i mange år, i første omgang redusert fartsgrense på den noen hundre meter lange strekningen, før en fartsreduserende rundkjøring forhåpenligvis skal kunne løse utfordringene med det vanskelige Haugen-krysset i det lange løp.

– Må det virkelig ei dødsulykke til før det blir gjort tiltak i Haugen-krysset? spør foreldrene.

– Må det en dødsulykke til for at noe skal skje? spør foreldre og politikere. Foto: Erik Eikebrokk

– Falsk trygghetsfølelse

Bjugningene ønsker i første omgang at Statens vegvesen setter ned fartsgrensa på stedet. Men de første signalene Fosna-Folket har fått fra Statens vegvesen, tydet på at dette er ikke så enkelt som det høres ut.

– På generelt grunnlag kan jeg si at man  ikke kjøre i 80 km/t bare fordi det er fartsgrensa på stedet. Men jeg kjenner ikke denne saken, så jeg kan ikke kommentere hvilke vurderinger som er gjort, sier June Stubmo, i Statens vegvesen.

Dette understrekes ytterligere av Larssen.

– For at folk skal overholde og respektere fartsgrensene vi setter, er det viktig at skiltet fartsgrense oppfattes så naturlig som mulig i forhold til omgivelsene. Undersøkelser viser at respekten for fartsgrenser som ikke harmonerer med omgivelsene er dårlig, og at en slik fartsgrense i verste fall kan innebære en falsk trygghetsfølelse for blant annet myke trafikanter langs vegen.

Haugen-krysset beskrives som et komplisert og uoversiktlig kryss. Foto: Erik Eikebrokk

Frykter negative synergieffekter

Siden november 2017 har det vært to ulykker på strekningen, som er blant de mest trafikkerte i Trøndelag fylke.

– Skilting alene gir dessverre ikke alltid en ønsket effekt, men det er omgivelsene langs vegen (tett randbebyggelse, aktiviteter, vegbredde, kurvatur, innsnevringer og så videre) som ofte i stor grad styrer fartsvalget til den enkelte trafikant, ifølge Larssen.

Bussjåførene skriver i brevet at de er skremt over at det er en fartsgrense på 80 km/t forbi skolen. Til sammenligning påpeker de at det er nedsatt hastighet i nærheten av alle de tre skolene på Ørlandet.

Dét frykter Statens vegvesen gir dårlig presedens, og kan føre til negative synergieffekter.

– Fartsgrenser som oppfattes som urimelige av trafikantene kan også føre til en generell svekkelse av respekten for fartsgrenser, noe som igjen kan overføres til andre strekninger der nedsatt hastighet er helt vesentlig for trafikksikkerheten, skriver Larssen.

Daglig passerer mangetalls lastebiler gjennom Haugen-krysset, fullastet med tonnasje. Total vekt kan komme opp i femti tonn. Foto: Erik Eikebrokk

Fosens undergang

I formannskapets møte i Bjugn 8. mars 2018 ble det fattet følgende to vedtak:

  • Formannskapet vedtar at gangveikryssinger bygges i henhold til alternativ 1a/1b i dialog med grunneier.

  • Administrasjonen får fullmakt til å gå i forhandlinger med Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen om utskifting av kulvert i Botngårdselva samtidig med bygging av kulverten.

Formannskapet har tidligere utredet mulighetene for alternative gangkryssinger av fylkesvei 710. I det valgte alternativet er det aktuelt å krysse fylkesveien ved elva, for så å bygge gang- og sykkelvei langs fylkesveien eller langs elva.

Et slikt vedtak vil løse problemet med kryssing av selve fylkesveien, men vil ikke redusere risikoen for de 250 skoleelevene som flere ganger i løpet av døgnet venter på skolebussen tett ved fylkesveien.

– Dersom det skulle oppstå en situasjon, og spesielt på vinterføre, der en bil som kommer fra Haugen ikke overholder vikeplikten og det kommer et vogntog på femti tonn nedover langs fylkesvei 710, så vil sjåføren automatisk svinge til høyre for å unngå en kollisjon, skriver bussjåførene.

– Da kan vi bare med skrekk tenke på hva som vil skje med skolebarna som står og venter på bussen, skriver sjåførene, som legger til at de har vært vitne til mange nestenulykker på stedet.