Tunnelen på fylkesvei 14 mot Roan sentrum, blir rundt 550 meter lang. Og i kveld vil man, hvis alt går som planlagt, komme så vidt helt igjennom.

LES OGSÅ: Denne nye tunnelen på over en halv kilometer skal stå klar til jul ...

– Har gått etter planen

Det er Statens vegvesen som på vegne av Trøndelag fylkeskommune bygger ny tunnel mellom Sumstad og Hellfjorden. Entreprenør på jobben er arbeidsfellesskapet Johs. J. Syltern og Kruse Smith. Anleggsarbeidet tok til høsten 2017.

– Vi har kommet godt i gang med prosjektet. Tunneldrivinga har gått etter planen, forteller byggeleder Martin Engum i Statens vegvesen.

Den nye tunnelen vil redusere dagens strekning med cirka en kilometer og veistandarden vil heves betraktelig. I tillegg vil tidligere problem med ras og perioder med stengt vei reduseres.

Det planlegges å sprenge ut et såkalt pilothull her på Sumstad sent i kveld fredag. Foto: Terje Dybvik

Innen utgangen av 2018

I tillegg til tunnelen innebærer prosjektet å bygge i underkant av en kilometer med vei i dagen. Veien skal ha en bredde på 7,5 meter. Fartsgrensa blir 80 kilometer i timen.

– I tillegg til arbeidet med tunnelen har vi også sprengt mye stein for å bygge ny veg utenfor tunnelen. Vi er i rute til å bli ferdig med prosjektet innen utgangen av 2018, sier Martin Engum.

Dette står igjen

Arbeid som gjenstår med tidsplan i 2018:- Bygge portaler på begge sidene av tunnelen (mars-juni)- Etablere vann- og avløpssystem i tunnelen (mars-april)- Bygge ferdig vei med asfalt (april - august)- Montere vann- og frostsikring i tunnelen (mai - juni)- Bygge bankett og betongrekkverk (juni - juli)- Bygge teknisk bygg (juni)- Montere elektroinstallasjoner/skilting (juli - november)- Sikkerhetsgodkjenning av tunnelen (november - desember)

.

Byggeleder Martin Engum i Statens vegvesen ved tunnelåpninga i Hellfjorden i januar.. Foto: Terje Dybvik