Er du en av dem som irriterer deg over at det «alltid» er rødt lys når du kommer til trafikklysene mellom Botngård og Brekstad? Har du en mistanke om at det sitter en lur jævel på et skjult sted og konspirerer mot akkurat deg?

Fosna-Folket kan nå avsløre at trafikklyset ikke alltid er rødt.

– Lysreguleringen er tidsinnstilt. Vi har valgt en løsning som går etter klokka, uansett når på døgnet det er, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Harald Inge Johnsen, til Fosna-Folket.

Bilistene må vente sju minutter fra ett grønt lys til det neste. Foto: Erik Eikebrokk

Sykluser

Det er spesielt i rushtiden at lysreguleringen fører til at det kan hope seg opp med en del biler i det ene åpne feltet som går forbi steinbruddet der det tas ut stein som fraktes til det nye ferjeleiet i Brekstadfjæra.

Minst like irriterende som lang kø, kan det være når det ikke er kø, og du likevel må vente akkurat like lenge på det grønne signalet.

– Det kan virke litt snodig og unødvendig når det ikke kommer biler imot, men det er det samme intervallet som går hele døgnet. Det er derfor like lang ventetid på dagen, som det er på natta, ifølge Johnsen.

Slik trafikkbildet er i dag kommer alle ventende biler forbi trafikklyset på ett minutt.

– Hver syklus er på fire minutter, og består av én periode med rødt lys på tre minutter, og én periode med grønt lys i ett minutt. Dermed tar det sju minutter med rødt fra én side før en igjen får grønt fra samme side, presiserer Johnsen.

På fylkesvei 710 mellom Botngård og Brekstad pågår det to forskjellige prosjekter som påvirker fartstid mellom kommunesenterne. Foto: Erik Eikebrokk

Tømmetid

Det er heller ikke slik at når det blir rødt i den ene enden av den noen hundre meter lange strekningen, at det umiddelbart blir grønt i den andre.

– Dette kalles tømmetid. Den siste som har grønt fra den ene siden skal ha rukket å ha kjørt gjennom strekningen i laveste hastighet. Derfor vil det være rødt i begge ender inntil man regner med at den siste bilen har kommet seg gjennom.

Det finnes en alternativ løsning til den Statens vegvesen benytter på strekningen, men den ble ikke valgt i dette tilfellet.

– Radar brukes en del ganger, men det er litt upålitetlig, så vi har gått for klokke i stedet. Grunnen til dét er pålitelighet, sier Johnsen.

Strekningen forbi steinbruddet er mellom fire hundre og fem hundre meter lang.

– De fleste respekterer lysene, men unntak finnes og kan skape farlige situasjoner og kaos og rygging - så respektér rødlys!

Syklusen gjør at det går sju minutter mellom hver gang det er grønt på én side av strekningen. Foto: Alti bygg og anlegg

Økning i antall trafikklys

Ifølge byggeleder i Statens vegvesen, Ørjan Edvardsen, kommer antallet trafikklys på Fosen til å øke med to i nær fremtid.

– Vi kommer til å måtte regulere trafikken med midlertidige lys mellom Klakken og Botngård. Det er ikke bestemt nøyaktig når disse trafikklysene kommer opp, men det dreier seg om en strekning på noen hundre meter, sier Edvardsen.

Når den tid kommer kan bilister som kjører mellom Brekstad og Botngård, i en periode være nødt til å forberede seg på økt reisetid. Det kan derfor være et alternativ å kjøre via Eidsaunet, en omvei på 18,6 kilometer, som ifølge internettbaserte karttjenester tar 24 minutter å kjøre.

Dét er fire kilometer lenger og fem minutter mer enn fylkesvei 710, når denne er hindringsfri.

I løpet av den nærmeste fremtid vil det komme et nytt par midlertidige trafikklys mellom Klakken og Botngård. Foto: Erik Eikebrokk

Permanent trafikklys

Daglig leder i Fosenvegene, Knut Sundet, forteller at det i dag er trafikklys på fylkesvei 715, mellom Krinsvatnet og Åfjord, ved Nordsetervatnet.

– Der har det vært trafikklys i et helt år, og det blir stående i hvert fall til påske.

Det vil ifølge Sundet også komme trafikklys i Ryssdalen, på fylkesvei 723, og fylkesvei 193.

– Det skal bygges to bruer, mellom Verrabotn og Meltingen, men lysreguleringen der blir av kort varighet. Når vi får slukka lysene er det bare å peise på.

– Tror du noen gang vi får se et permanent trafikklys på Fosen?

– Slik jeg ser det så er det ikke noe behov for det, så det kan jeg ikke tenke meg. Skulle jeg tippe, så måtte det bli i forbindelse med ett eller annet på Brekstad, men jeg tror vi greier å håndtere det ganske godt uten. Jeg tror det holder med rundkjøring, tror Sundet.

– Så hvis jeg skal spå så tror jeg ikke at det kommer til å bli noe trafikklys på Fosen.

Historie

Det første trafikklyset som ble brukt for å regulere kjørende og gående trafikk, ble tatt i bruk 1914 i Cleveland i USA, ifølge Store norske leksikon.

Norge fikk sitt første trafikklys i 1935, nærmere bestemt i krysset mellom Carl Johans gate og Universitetsgata, i Oslo.

Ifølge Wikipedia, er gjennomsnittsvariablen på grønt og rødt lys i Oslo på cirka 55 sekunder. Ingen av lyskryssene i Oslo har rødt lys i mer enn 1 minutt og 15 sekunder av gangen.