Gigantisk trafo-transport blir trolig gjennomført kommende uke

Hvis været holder seg, vil mest trolig den store trafo-transporten fra Monstad i Åfjord til Hofstad i Roan foregå tirsdag kveld kommende uke.

Bildet viser en tidligere trafotransport.  Foto: Statnett

Samferdsel

Frakten av transformatoren, som skjer i regi av Statnett Transport, var egentlig planlagt å skje i begynnelsen av mars. Den er av ulike årsaker nå blitt framskyndet.

LES OGSÅ:
* 223 monstertransporter på knappe fem måneder -Fosna-Folket
* I god rute med den første store trafostasjonen -Fosna-Folket

– 421 tonn totalt

– Hvis alt går som vi har planlagt, vil spesialskipet med trafoen legge til kai på Monstad mandag kveld, opplyser kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilson i Statnett til Fosna-Folket.

Transformatoren er produsert i Kroatia, og har vært fraktet på tog til Schiedam i Nederland. Schiedam er en del av Rotterdam storbyområde. 

– Selve transformatoren veier 223 tonn, men inkludert kjøretøyer og henger snakker vi om totalt 421 tonn som skal på veien. To – tre lastebiler vil bli benyttet til å gjennomføre denne transporten, som vil måle hele 72 meter i lengden, forklarer Hagerup Nilson.

– Selve transformatoren veier 223 tonn, men inkludert kjøretøyer og henger snakker vi om totalt 421 tonn som skal på veien, sier kommunikasjonssjef Martha Hagerup Nilson.  Foto: Terje Dybvik

 

Vil ta fem-seks timer

Transformatoren skal monteres i den nye trafostasjonen på Hofstad i Roan. Transporten vil derfor gå fra Monstad i Åfjord og så følge fylkesvei 715 opp Norddalen, over Momyra og til slutt over Lonin på Roan-sida. Fylkesvei 715 er blitt høvlet og saltet de siste dagene for å sikre bar asfalt.

– Vi har beregnet at hele transporten vil bli gjennomført i løpet av fem-seks timer. Kjøretøyene vil holde maksimalt 20 kilometer i timen. Det vil være politieskorte med, og det vil bli sørget for at andre trafikanter jevnlig slippes forbi, sier Martha Hagerup Nilson.

Skal hente reaktor

Hengeren som transformatoren står på er med sjøveien fra Nederland. Lastebilene som skal stå for trekkraften kommer landeveien.

– Etter at transformatoren er losset vil skipet returnere til Nederland for å hente en reaktor som også skal opp i anlegget på Hofstad. Den transporten, som vi skje én til to uker i etterkant, vil være av langt mindre karakter. Transformatoren som skal inn i den andre stasjonen som er under bygging ved Garabrekka i Åfjord, vil bli fraktet på sensommeren, opplyser Martha Hagerup Nilson.