Ford-merket står i grillen, men det er langt fra bare originale Ford-deler i Ole Nysæters minibil.

LES OGSÅ:* Kjøpte tilbake bestefars gamle lastebil -Fosna-Folket* Min aller første bil

Har det i blodet

Ole Nysæter har hatt mekking og motor i blodet i hele sitt liv. Flere veteranbiler har han satt i stand. En 1951-modell traktor av det østerrikske merket Steyr står også parkert i garasjen. Den ble kjøpt av Jens G. Olden i Lysøysundet i 1974 og skinner i dag som da den kom ut ny fra fabrikken. Den siste gammelbilen han anskaffet, en Ford Modell A pickup 1931-modell, framstår også som flunkende ny.

– Den var det ikke så mye å gjøre med. Jeg har skiftet lasteplatten og eller holdt den i stand. Det blir noen småturer med den på sommeren når været og humøret tillater det. Det er ellers veldig greit å restaurere gamle Forder, da det etter hvert ble så stor etterspørsel etter restaureringsdeler at man satte i gang produksjonen igjen, forteller Ole Nysæther.

Den siste gammelbilen Ole Gunnar Nysæter har anskaffet, en Ford Modell A pickup 1931-modell, framstår også som flunkende ny. I bakgrunnen ses minibilen. Foto: Terje Dybvik

– Det lot jo seg gjøre

Det er imidlertid en langt mindre Ford-kopi som er utgangspunktet for at undertegnede gjester Nysæter.

Tre år brukte han på å lage bilen fra bunnen av. Antall timer har han ikke regnet på, men det dreier seg om flere hundre. Resultatet kan kanskje minne litt om bilen Brum, som opererte i Barne-TV i en britisk serie for en del år tilbake. Mens Brum var gul er Nysæters Ford rød.

– Jeg ville se om jeg klarte å få til en liten bil med motor, og det lot jo seg gjøre, smiler den fingernemme pensjonisten som også puslet med deler til bilen i ledige stunder da han var i arbeid ute på oljerigg.

Under panseret står en femhesters énsylindret Briggs & Stratton-motor. Foto: Terje Dybvik

– Det ble mye spekulering

Bilen er 1,80 meter lang med kalesje. Under panseret står en femhesters énsylindret Briggs & Stratton-motor. Den er luftavkjølt, så i grillen som er tilpasset fra en gammel Opel, er der for syns skyld. I bilen finner vi ellers blant annet en veivaksel fra en moped, vakuumdrevet vindusvisker, speedometer fra en snø-skuter og et dashbord-panel som kom fra en gammel fryser. Karosseridelene er laget og sveiset med utgangspunkt i maler som ble laget i treverk. Ja, man får raskt navnet Reodor Felgen opp i hodet når den lokale bilprodusenten snakker om «mini-kjerra».

– Det ble mye spekulering hvordan jeg skulle løse det hele. Men det var altså det å prøve å få det til som var utgangspunktet for at jeg satte i gang, så det var interessant å holde på med, medgir Ole Nysæter.

Et romslig bagasjerom er greit å ha om man skal på langtur. Foto: Terje Dybvik

Kun for minisjåfører

At bilen er så liten, har gjort at han selv aldri har kjørt den. Han kommer seg rett og slett ikke bak rattet på den.

– Jeg har barnebarn og oldebarn som har prøvd den litt i gårdsplassen, men ikke noe utover det.

– Hvor fort går den?

– Jeg har regnet ut at den skal kunne gjøre rundt 30 kilometer i timen, mener Ole Gunnar Nysæter, som ikke ser bort ifra at han vil selge bilen om han får et godt tilbud på den.

Speedometeret på minibilen stammer fra en snøskuter. Det er ellers et amperemeter vi bortenfor, som er montert for å kunne holde kontroll på strømnivået. Foto: Terje Dybvik

LES OGSÅ: Stor helg for motorfrelste fra fjern og nær -Fosna-Folket

En 1951-modell traktor av det østerrikske merket Steyr står også parkert i garasjen. Den ble kjøpt av Jens G. Olden i Lysøysundet i 1974 og skinner i dag som da den kom ut ny fra fabrikken. Foto: Terje Dybvik