Åfjordentreprenør Johs. J. Syltern i arbeidsfellesskap med Kruse Smith AS, som fikk kontrakten på 110 millioner kroner, gikk i gang med arbeidet i desember.

LES OGSÅ:* Har begynt på 16 av 18 veiprosjekt -Fosna-Folket* Har begynt på tunnelhullet -Fosna-Folket* – Et spesielt prosjekt på mange måter -Fosna-Folket

50 meter inn

«Store deler av strekningen har en standard som gjør at framkommelighet og sikkerhet ikke er tilfredsstillende. Det er varierende vegbredde, uheldige stigninger og flere partier med høye fjellskjæringer. Strekningen er rasutsatt», skriver Statens vegvesen om strekningen som nå vil få en betydelig ansiktsløftning.

Statens vegvesen er byggherre på prosjektet på vegne av Fosenvegene AS.

Da undertegnede entret tunnelen tirsdag denne uka, var man kommet nesten 50 meter inn i fjellet, som i hovedsak består av gneis. For hver sprengning som utføres, kommer man seg nye fem meter inn. Alt i alt er man for tida 13 i virksomhet på stedet. Sjåfører fra Roan maskin AS og Berre Nielsen AS fra Bangdalen er av innleide krefter.

For hver sprengning som utføres, kommer man seg nye fem meter inn. Foto: Terje Dybvik

– En god og romslig tunnel

Det er Kruse Smith som står for tunnelarbeidet, mens Syltern har alt av transport av steinmasser som tas ut. 550 meter med tunnel i tillegg til bortimot én kilometer med tilstøtende veier skal på plass. Steinmasser som ikke benyttes, legges i et godkjent deponi ikke langt fra tunnelåpningen i Hellfjorden.

Byggeleder Martin Engum i Statens vegvesen sier dette blir en romslig tunnel.

– Veibredden blir på gode 7,5 meter. I tillegg blir det en bankett på en meter på hver side, hvilket gjør at den totale bredden i tunnelen blir på 9,5 meter. Det gir godt med rom når større kjøretøyer møtes, mener Martin Engum.

– Veibredden blir på gode 7,5 meter. I tillegg blir det en bankett på en meter på hver side, hvilket gjør at den totale bredden i tunnelen blir på 9,5 meter. Det gir godt med rom når større kjøretøyer møtes, mener Martin Engum. Foto: Terje Dybvik

Gjennomslag 9. mars

Midtveis inne i tunnelen, som anlegges fra Hellfjord-siden, blir det en avkjøringslomme.

– 9. mars skal vi ha fått gjennomslag på Sumstad-siden.

– Når vil de første bilistene kunne kjøre gjennom?

– 15. desember er datoen vi jobber fram mot. Anlegget vil være klart i god tid før det. Innen åpning skal imidlertid det hele gjennom en sikkerhetsgodkjenning og det skal gjennomføres øvelser med nødetater. Alt av systemer med vifter og lys skal kjøres noen uker som under normal drift, innen man vil åpne for ordinær trafikk, forklarer Martin Engum.

– Jeg har håp om at man skal kunne få åpnet enda litt tidligere, mener daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene.

Dette prosjektet fører til at avstanden mellom sentrum av Roan og Reppkleiva på fylkesvei 715 blir én kilometer kortere.

Fylkesvei 14 er midlertidig lagt om like ved tunnelåpningen. Foto: Terje Dybvik

Sikkerheten i fokus

– Sikkerheten i tunneler har fått mye fokus i forhold til branner og ulykker de senere årene. Bygges nye tunneler som denne på andre måter enn tidligere?

– Ja, vi forholder oss i dag til nye retningslinjer. Sikkerhetsbolter av ulike lengder blir montert og alt av vegger og tak slammes med et 8 centimeter tykt lag med sprutbetong. Tunnelen vil bli overvåket fra sentralt hold når den står ferdig, slik at om noe skulle skje vil den stenges raskt. Vifter monteres, og lys vil komme langs bankettene på sidene. Det vil være liten fare for at det skal hope seg opp med røyk i denne tunnelen i en gitt situasjon. Det blir en jevn signing på under tre prosent og ingen punkter hvor røyk på naturlig vis vil hope seg opp, forklarer Martin Engum.

For øvrig blir alt av slam og små partikler fra arbeidet renset, før de store mengdene med vann kjøres i retur til naturen.

Den store boreriggen til Kruse Smith er på rundt 60 tonn. For hver sprengning som utføres, kommer man seg nye fem meter inn. Foto: Terje Dybvik