– Vi har ingen spikret avtale, men Statskraft sier de vil bidra med 25 millioner kroner, sier Roan-ordfører Einar Eian.

Arbeidsgruppa

Arbeidsgruppa som vurderer alternative løsninger for fylkesvei 14 i rasutsatte Berfjorden, hadde samling mandag denne uka. Gruppa består av samferdselssjef Oddveig Kipperberg i Sør-Trøndelag, komiteleder infrastruktur Karin B. Bjørkhaug i Sør-Trøndelag, Guro Angell Gimse, komite for infrastruktur i Sør-Trøndelag, Arnfinn Brechan i komite for infrastruktur i Sør-Trøndelag, ordfører Einar Eian i Roan, varaordfører Eirik Jacobsen i Roan,  sektorleder for miljø, utvikling, vedlikehold (MUV) i Roan kommune Geir Ola Aune, Olaf Rovik i Statens vegvesen og Knut Sundet STFK/Fosenvegene AS.

Det er to alternative løsninger som peker seg ut for en rassikker løsning i Berfjorden:

* Utfylling og bru rett over fjorden lengst ut. Estimert kostnadsramme er på 143 millioner kroner.

* Utfylling ut til noen holmer på nordsiden av Berfjorden. Så bru forbi det rasutsatte området og inn på land igjen på nordsiden. Det prosjektet har en kostnadsramme på 81 millioner kroner.

Avbøtende tiltak

– Hvorfor vil Statkraft bidra?

– I forbindelse med utbyggingen av Roan vindpark skal Statkraft egentlig forestå en vei ned til Skjøra. Midler til den biten kan flyttes over til prosjektet i Berfjorden. I tillegg er det midler fra posten med såkalte avbøtende tiltak at Statkraft kan bidra, sier Eian.

– Dette er sikkert?

– Vi har det ikke underskrevet ennå, men dette skal være i boks.

– Særlige samfunnsmessige hensyn skal telle høyere i dette tilfellet, så naturhensyn vil måtte vike, mener Einar Eian. Foto: Terje Dybvik

Fugl mot vei

Et spørsmål som også har reist seg, er om vern av fuglelivet kan stanse prosjektet.

– Dette er ikke et verneområde, men et område hvor det er uttrykt at det skal utvises aktsomhet i forhold til fuglelivet. Uansett hvilken ny veiløsning man måtte gå for, så vil dette komme i konflikt med hverandre. Særlige samfunnsmessige hensyn skal imidlertid telle høyere i dette tilfellet, så naturhensyn vil måtte vike, mener Einar Eian.