- Alt har gått etter planen, kunne byggeleder Olaf Rovik i Statens vegvesen opplyse til Fosna-Folket fredag morgen.

Se video nederst i artikkelen.

- 10-12 meter i timen

Arbeidet med nye fylkesvei 723 utover mot Stoksund tok til i fjor høst. To tunneler og ei spektakulær bru skal bygges. Herfjordtunnelen er nå ferdig sprengt, mens arbeidet på Ryssdalstunnelen har pågått i om lag én uke. Arbeidet med brua rett over Ryssdalen er også i rute. I mai og juni ble de to brutårnene i dalen bygd. Det ene er om lag 45 meter høyt.

Arbeidet med å skyve to rundt 145 meter lange stålbjelker fra Ryssdalstoppen, over brutårnene i dalen og over til den andre siden startet torsdag kveld.

- Vi skyver ut en 10-12 meter i timen dersom arbeidet foregår uten stans, anslår montasjeleder Olav Høiås i Norbridge.

Bruker grønnsåpe

Stålbjelkene ankommer Åfjord i flere deler fra Tsjekkia. Hver del er om lag 25 meter lang og veier rundt 29 tonn. På Ryssdalstoppen sveises delene sammen til to lange bjelker.

Fredag formiddag var det stans i utskyvningen for denne gang. De to stålbjelkene går nå fra Ryssdalstoppen og ut til det første brutårnet. Først om en måned skal bjelkene skyves videre mot det andre brutårnet.

Byggeleder Rovik i vegvesenet forklarer at de sveiser på bjelkene i bakkant etter hvert som bjelkene skyves lenger og lenger utover dalen.

Grønnsåpe tas også i bruk for å få bedre glid når bjelkene skyves fra Ryssdalstoppen.

Støping

Etter at de to 145 meter lange bjelkene er skjøvet over til landkaret på den andre siden av dalen, skal veibanen støpes oppå bjelkene. Veibanen skal etter planen i grove trekk være ferdig til jul i år. I forbindelse med støpearbeidet i høst må bilistene trolig påregne minst ett døgn sammenhengende stenging av dagens fylkesvei som går under nybrua.

- Det er støpingen mellom de to bruhodene som er mest kritisk. Det foregår rett over dagens fylkesvei. Ett døgns stenging må man regne med. Å stenge veien under mens det pågår støping over ble en rutine etter Rotvoll-ulykken, har byggeleder Rovik tidligere uttalt til Fosna-Folket.

Kurert for høydeskrekk

Fosna-Folket fikk fredag morgen være med opp i det 45 meter høye brutårnet i Ryssdalen. Der ifra kunne undertegnede på nært hold se de to gedigne stålbjelkene bli skjøvet over brutårnet i sneglefart. Byggeleder Rovik forklarer at det er en hydraulikkpumpe som står for kraften som trengs for å skyve bjelkene over dalen.

På toppen av tårnet var Terje Lauritsen i Norbridge i aksjon. Han er for lengst kurert for høydeskrekk.

- Jeg hadde høydeskrekk i begynnelsen av min karriere. Jeg jobbet blant annet på Nærøysundbrua tidlig på 1980-tallet. Jeg var livredd første gangen jeg skulle klatre opp i brutårnet. Den gang var det ikke mye til seler heller. Vi hadde vel bare magebelte. Jeg fikk beskjed om at dersom jeg ikke tålte høyden, fikk jeg bare reise hjem, forteller han muntert.

- På budsjett

Det er arbeidsfellesskapet mellom Johs J. Syltern og Kruse Smith som bygger nyveien mellom Ryssdalstoppen og Herfjorden. Byggeleder Rovik i vegvesenet forteller at de så langt er på budsjett.

- Desto lengre i prosjektet vi kommer, desto mindre blir sjansen for overraskelser, påpeker han.

Begge tunnelene samt veibanen til Ryssdalsbrua vil stå ferdig innen årsskiftet. Dermed er grovarbeidet stort sett unnagjort. Neste år går med til finpuss før veien etter planen skal åpnes i november 2019.

Byggeleder Rovik forteller at de får kun positive tilbakemeldinger fra lokalbefolkningen.

- Det er bare tommel opp. Privatpersoner har til og med vært oppe med sjokoladekake til anleggsarbeiderne, opplyser han.