«Trinn 2, med utfylling av masser fra land, utføres rett etter trinn 1. Planlagt varighet er 3-5 dager.» står det nøkternt i Statens vegvesens søknad om mudring og utfylling i Lunnfjorden sør for Stokksund i Åfjord kommune.

Statens vegvesen har fått i oppdrag å slake opp svingen på fylkesvei 723 rundt Gartnesodden for at transporter med vindturbiner kan passere på veien til Harbaksfjellet.

I sin søknad til Fylkesmannen i Trøndelag om utfyllingstillatelse, legges det opp til to trinn. Først mudring av 14 000 til 16 000 kubikkmeter med myk leire, så utfylling av sprengstein i sjøen for å få plass til bredere vei og slakere sving rundt Gartnesodden i det andre trinnet.

Hele utfyllingen skal etter planen i søknaden skje på en håndfull dager.

Krapp sving

Vindmølleutbygginga på Kvenndalsfjellet og Harbakfjellet fører til at Fylkesvei 723 får seg en real oppgradering. Vinden som jevnt blåser over disse fjellområdene skal bli til kraftproduksjon. Da må de store delene til de enda større vindmøllene fraktes fram.

«Deler av fylkesvei 723 må utbedres slik at vindturbinelementer kan transporteres til planlagt vindpark på Harbaksfjellet. Tiltaket innebærer utretting av sving og breddeutvidelse av veien, og ca. 30 000 kubikkmeter berg skal til sammen tas ut.» skriver Multiconsult i en rapport de har utarbeidet i forbindelse med utfyllingen.

Det gjør at transportene til vindparken klarer å passere Gartnesodden, eller det som blir igjen av den etter at 30 000 kubikkmeter er fjernet.

«For å unngå langvarig stenging av fylkesveien ønsker byggherre å deponere om lag 10-15 000 pfm3 (prosjekterte faste masser) i sjøen utenfor veiskjæringen. Terrenget er svært bratt ned mot sjøen, og noe utrasing av løsmasser til sjø under sprenging kan ikke unngås, uansett deponeringsløsning.» heter det videre.

Mudring

Problemet med å utbedre fylkesveien er på det smaleste rundt Gartnesodden. Sprenging vil medføre at store steinmasser faller ut i veibanen. Dersom det skal kjøres vekk med lastebil, vil 30 000 kubikkmeter grovt regnet være over 3000 lastebillass.

Vegvesenet ser det som uaktuelt at fylkesveien er stengt i mer enn tre døgn i strekk, og dermed er løsningen å deponere deler av sprengsteinen på stedet.

Det er leire i Lunnfjorden, og for å unngå ras, skal derfor området i et belte langs veien mudres ned til fjellet før steinmassene deponeres.

3 til 5 dager

Leiren skal etter planen deponeres litt lenger ut i Lunnfjorden, og vil etter beskrivelsene dermed være med å støtte opp og unngå at masser sklir ut.

Så skal steinmasser deponeres langs dagens kystlinje ved veien. Det utmudrede området skal erstattes med stein, og det vil dermed trolig bli over 10 000 kubikkmeter, eller grovt regnet 1000 lastebillass som skal ut i sjøen.

«Varighet i trinn 2 er beregnet til 3-5 dager. Siden fv. 723 er eneste ferdselsåre inn og ut til og fra Stokksund-regionen, planlegges det at fylkesveien ikke stenges i perioder lengre enn 3 sammenhengende døgn.» heter det i et notat fra Mulitconsult i forbindelse med søknaden om å få lov til å fylle ut i området.

Faktisk stengetid vil bli bestemt i forhold til trafikanter og arbeidere. Kortest mulig stengetid tilstrebes men sikkerheten må gå foran stengeperioden.

Kritisk truede arter

I søknadsmaterialet redegjør søkeren for naturverdier som kanskje berøres av utfylling og mudring i området. Det er registrert sjøfuglearter med stor forvaltningsmessig interesse på lundfjordholmen vest for tiltaksområdet.

Det dreier seg om fugleartene sildemåke, fiskemåke, lomvi, alke og makrellterne. Disse benytter området til hekkeområde og i leting etter mat.

«Alke og makrellterne er vurdert som «sterkt truet EN» mens lomvi er vurdert som «kritisk truet CR») i Artsdatabankens rødliste. Det er også registrert oter («sårbar VU») samt en rekke andre sjøfugl og ender i Vikafjorden.» heter det i søknaden.

I vinter

Søknaden om utfyllingstillatelse er ute på høring hos fylkesmannen til midten av august.

Dersom de får utfyllingstillatelsen som omsøkt, planlegger vegvesenet å bruke en måned på mudring i løpet av høsten og vinteren før de ønsker å sprenge rett etterpå.

Så er planen å fullføre den nye vegstrekningen i løpet av vinteren.