- Vegen er ikke egnet for farten på 60 kilometer i timen. Så enkelt er det, sier Gunnhild Tettli (Ap) som er leder for trafikksikkerhetsutvalget i Ørland kommune.

I begge ender av Balsnesveien på Ørlandet står skiltene som tydelig viser at det er lov til å kjøre 60 kilometer i timen på den smale veien.

I et brev til Statens vegvesen, ber Ørland kommune til etatens mening om å bytte ut skiltene med 60 med nye skilt som viser 40.

Og fartshumper, på sikt.

Smal

Balsnesveien begynner på Balsnes og tar av like etter broen over Balsneselva.

- Det er veldig mye mer trafikk i området nå enn det har vært før. Vi har spesielt fått meldinger om en del hendelser i forbindelse med brua. Der er krysset uoversiktlig, sier Tettli.

Veien går langs Balsneselva, og snevres godt inn etter man passerer parkeringsplassen i forbindelse med turstienettet på Ørlandet rett ved hovedveiens elvekryssing.

Sørenden av Balsnesveien er smal. Så blir veien enda smalere på veg mot Røstad. Foto: Jakob Ellingsen

Enda smalere

Fosna-Folkets utsendte må kjøre godt utenfor asfalten med det ene hjulet. Det må også den lille møtende el-bilen for at trafikk i begge retninger skal passere hverandre. Speedometeret viser under 20 kilometer i timen i dagens 60-sone.

Så blir veien enda smalere og sikten rundt den første svingen mot venstre gjør at det vil være umulig å vite hva som møter en rundt svingen.

- Det går ikke an å kjøre så fort. Jeg har kjørt der en del selv i det siste og opplever at noen kjører fort. Lavere fartsgrense er et riktig og viktig tiltak, sier Tettli.

Boliger og skolevei

Omtrent på midtpunktet av veien, ligger et boligfelt på vest for den smale asfaltstripa. Her kan biler også suse forbi Galleri empati i 60. Det er vanskelig å se mulige trafikkanter som skal ut av innkjørslene.

Tettli forteller at beboere i området har tatt opp trafikksituasjonen slik at kommunen kan gjøre noe med situasjonen.

- Det er veldig bra at vi får sånne innspill fra beboerne som kjenner sitt område aller best. Vi prøver å gjøre noe med saken, sier hun.

Balsnesveien er i dag en viktig forbindelse mellom boligområder langs Fitjanveien, Skogly og i Skankegrenda, og Opphaug, der både butikk og barneskole ligger.

- Det blir bare mer trafikk i tiden fremover når boligfelt på Nordlund ved Skankegrenda og rundt Åstumhaugen realiseres. Balsnesveien er skolevei og brukes en god del av syklende, sier Tettli.

Ørland kommune ønsker å bytte ut skiltene med 60 med nye skilter der det står 40, og på sikt undersiklt som viser fremtidige fartshumper på strekningen. Foto: Jakob Ellingsen

Fartshumper

Når man kommer nord for bebyggelsen langs veien og nærmer seg Røstad, retter veien seg ut mot sin nordlige ende. Her ønsker kommunen at farten senkes, helt fra krysset med Røstadveien.

Her møter Fosna-Folket bil nummer fire og fem, og farten senkes behøring meds hjulene kjører utenfor veibanen slik at to biler kan passere.

Ørland kommune skriver i sitt brev der de ber om en høringsuttalelse fra vegvesenet at det vil bli etablert fartsdempende tiltak, som for eksempel fartshumper, når finansiering på den kommunale veien er avklart.

- Jeg tror dessverre noen ikke bryr seg så mye om skilting av lavere fart på en vei som denne. Man er nødt til å sette ned farten når man kommer til en fartshump. Skilting og et par fartshumper vil sikre at den faktiske hastigheten på strekningen går ned, sier Tettli.

- Jeg håper vegvesenet også ser behovet for å få ned farten her, og at 40 og fartshumper er riktig tiltak, sier hun.

Her skal to biler i teorien kunne kjøre i hver sin retning i 60, inn mot krysset mellom nordenden av Balsnesveien og Røstadveien. Foto: Jakob Ellingsen

- Trafikkfarlig

Lokalavisas utsendte låner plass på et tun på Røstad for å stoppe for å ta bilder av veiens nordre terminus. En sjekk av speedometeret viser at journalistens toppfart på Balsnesveien ikke bikket 45 kilometer i timen, langt mindre 60.

Med fem nedbremsninger for møtende trafikk, registrerte kjøretøyet en snitthastighet på 31 kilometer i timen tidlig en ettermiddag i fellesferien.

Kommunen understreker i sitt brev til Vegvesenet at veistrekningen er definert som «Trygg skolevei» i forbindelse med reguleringen av det nye boligfeltetet på Nordlund som kommunestyret vedtok tidligere i år. Området mellom Skankegrenda og travbanen er regulert til 80 boliger.

«Hastigheten på dagens biltrafikk i området utgjør utrygghet og genererer trafikkfarlige situasjoner.» skriver kommunen.

De ber om en tilbakemelding fra vegvesenet innen utgangen av august.