- Hvorfor tyr vi ofte til musikk og dikt ved livets store og små anledninger, spør skuespiller og samtaleleder Marianne Meløy forfatter Tina Åmodt og musiker Erlend Ropstad.

De hadde en samtale om poesi i krig og fred, og politikk og sånn i Bygdeboksen som del av årets festivalprogram. Samtidig gikk en av flere fremvisninger av trønderske korte- og mellomlange filmer i Spætts filmcontainer satt opp inne på festivalområdet.

Selv om de største navnene på festivalprogrammet sto på scenene som musikere, var mange på festival for å få med seg de andre programpostene.

Trondheimsbandet Toy Savoy tøyser med å si at Trondheim lyd har bedt dem kalle publikum nærmere scenen slik at de får riktig balansert lyd i finværet. Foto: Jakob Ellingsen

Hurtigbåt

Festivaldeltakerne strømmer gradvis til utover tidlig ettermiddag fredag. Storinnrykket kommer med den ekstraordinære hurtigbåten som navigerer inn i marinaen like ved festivalområdet. Resten av havna er allerede nærmest full. Biler, campingbåter og et sjøfly med festivalgjenger ankommer også festivalområdet.

Det tar tid å legge til med stor båt ved liten kai, og artister og publikum strømmer ut om hverandre. Det er ti grader, overskyet og nordavind på Stokkøya.

Mat basert på sukkertare servert på servise av hvetekli. Etter festivalen komposteres det hele og blir til fremtidig festivalmat. Foto: Jakob Ellingsen

Politikk

Inne i Bygdeboksen står skuespiller Marianne Meløy på scenen og forteller om bunnlinja, om hvordan penger styrer verden, og resultatet måles på bunnlinja.

Det er plass til alle som vil få med seg stykket i Bygdeboksen. Et mellomspill med det første sceneinnslaget på Hovedscenen utendørs, og mange av de samme tilhørerne finner veien tilbake til Bygdeboksen for å få med seg samtalen om Poesi i krig og fred, og politikk og sånn.

Tina Åmodt har gjendiktet svenske Athena Farrokhzads bok «Hvitvasket» til norsk. Hun leser sterke passasjer om en innvandrers oppgjør med tilværelsen, samfunn og familie.

Musiker Erlend Ropstad sier han kanskje er mest kjent for å skrive triste kjærlighetssanger, men på den siste plata ble han mer politisk, når han skildrer hvordan familier uten oppholdstillatelse hentes om natta.

Kanskje tunge tema for et stereotypt øltørst ungt festivalpublikum på jakt etter en sommerflørt? På Stokkøya er snittalderen på publikum eldre, og programmet tilpasset deretter.

Søppel og miljø. Her del av utstillingen i samarbeid med Stokksund oppvekstsenter som har hentet all plasten opp fra strand og hav. Foto: Jakob Ellingsen

Miljø og mat

Spætts filmcontainer viser trønderske kortfilmer, og litt lengre filmer gjennom hele helga. Popcornmaskin og fløyelsgardin gir kinostemning inne i den blå containeren.

Popcornet serveres i pappkopper. Stokkøya festival er plastfri, og workshoper om bærekraftige vaner og hvordan man tilbereder tang og tare til matfatet står i stil til engangsservise laget av hvetekli. Serviset komposteres og del av den fremtidige festivalmaten vil dyrkes i den nye jorda på Stokkøya.

Etter over tolv timer med program, stenger festivalområdet natt til lørdag. Det er en liten kilometer å gå til hovedcampen. Stanstrand og bølgeskvulp.

Ost- og ølsmaking står også på programmet. Foto: Jakob Ellingsen

Sol

Sola stråler dagen derpå. Yoga, Stokkøysafari med konsert og dansk smørrebrødsbord står på programmet tidlig lørdag. Et par hengekøyer er kommet opp mellom trærne i utkanten av festivalcampen. Det gjespes mellom store og små campingtelt.

- Musikken er bare bråk, sier en eldre festivaldeltaker etter Trondheimsbandet Toy Savoys lydprøve.

- Men samtalen ledet av Anne B. Ragde om å bo på landet. Den var kjempeinteressant, sier hun.

Noe for mange forskjellige smaker, med andre ord, med musikk, mat, film, litteratur, natur, miljø, krig, fred, politikk og sånn på festival.