- Det er kjempeinspirerende å se og høre hva dere får til. Hvordan kom dere på at dette kunne bli en bedrift? Så dere et tomrom i markedet? Var det kunder i bransjen som ikke fikk tak i det de ønsket seg? Hva utløste ideen, spør stortingsrepresentant Trond Giske (Ap) daglig leder i Clean Marine Switchboards (CMSw), Erlend Langstrand.

Fredag var den tidligere næringsministeren på besøk på Fosen. Han lot seg imponere over bedriftene han møtte.

Tesla til sjøs

Påska 2017 etablerte Clean marine switchboards seg på Brekstad med de to gründerne som ansatte. Et år og et par måneder senere teller de 23.

- Kort fortalt så gjør vi det Tesla gjør mot bilindustrien til sjøs, forklarer Langstrand.

- Vi leverer elektriske fremdrifts- og styringssystemer til båter, og batteriløsningene som får det til å fungere. Som med en Tesla, kan man oppgradere programvaren inni systemet for å gjøre båten bedre i stedet for at bilen eller båten bare blir gammel.

F.v: Leder i Ørland arbeiderparti, Gunnhild Tettli, stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø, Erlend Langstrand i Clean Marine Switchboards, stortingsrepresentant Trond Giske og Bjugn-ordfører Ogne Undertun.

Ferger

Bedriften har levert til ferger som går over Themsen i London og andre steder i landet. Nå står tavle- og fremdriftssystem for de nye fergene som skal gå mellom Brekstad og Valset i produksjon i lokalene i Brekstadbukta industriområde.

- Man har fattet politiske vedtak om å få på plass hybridferger. Det er kjempebra både med tanke på utslipp, bedre HMS med mindre støy for de ansatte og det gir muligheter for næringslivet, sier Langstrand.

- Håpet er at man på sikt kan gjennomføre det samme grønne skiftet i havbrukssektoren der diesel i dag er subsidiert.

- Går det an å konkurrere mot subsidiert diesel i havbruksnæringa i dag, spør Bjugn-ordfører Ogne Undertun (Ap).

- Det jobber vi med nå. Om subsidieringen forsvinner er vi der nå. Vi gir oss ikke og skal prøve det vi kan nå også, svarer Langstrand.

Fyller opp

Langstrand kan avsløre at dersom en avgjørelse som faller nå mot slutten av juni går deres vei, vil kapasiteten for resten av året være helt utnyttet.

- Dersom vi vinner flere kontrakter må vi øke bemanningen. Vi har utvidet siden vi begynte, og har nå 600 kvadratmeter i andre etasje der vi kan sette sammen komponenter før tungmontasje, sier han.

Giske spør hvordan bedriften får på plass nok folk til kompetansearbeidsplassene.

- Vi har søkt etter lokale med fagbrev og er veldig fornøyde med at vår tredje lærling begynner om en uke. Så har vi fem ingeniører som pendler fra Trondheim, svarer Langstrand.

Terje Solemsaune (t.v.) forklarer Trond Giske del av programvaren til testsenteret bedriften har for elektriske fremdriftssystemer på Brekstad.

Lokalt

Torsdag vedtok kommunestyret i Ørland kommune å gjennomføre utfylling nord for moloen i Brekstadbukta. Det er et vedtak som gleder CMSw.

- Vi ønsker å lage et marint cluster i et område med tilgang på sjøen. Et slikt område vil være veldig attraktivt for oss, sier Langstrand.

Produksjon

I produksjonsdelen av lokalene møter arbeiderpartirepresentantene flere kjente i ny setting. Man konkurrerer internasjonalt med store bedrifter med sterk kapital, og også med helt andre lønns- og arbeidsvilkår i mange utland.

Deler av fremdriftssystemene for de nye Brekstad-Valset-fergene er under produksjon. Ansatte setter inn komponenter i de ulike avdelingene. Syringssystemer for propeller, for turtallsstyring, generatorer og alt det andre.

- Vi sender ferdig produkt fra oss i neste uke. Så drar vi nedover til verftet når ferga skal startes opp senere i høst etter alt er montert. Ferga kjøres i gang og vi er involvert i testkjøringen. Så kommer fergene tilbake til Fosen, sier Langstrand.

- Genialt

Etter besøket er den tidligere næringsministeren engasjert.

- Jeg er ofte på bedriftsbesøk. Det er ikke ofte jeg møter noe like genialt som det her. Clean marine har Petter Smart-folk som har funnet på noe unikt som er bra for næring, miljø og distriktsutvikling, sier Giske.

- For at den grønne omstillingen skal lykkes, er vi avhengige av at næringslivet omstiller seg. Offentlige penger kan ikke stå for hele omstillingen. Det vi ser clean marine gjøre er ikke en fiks ferdig genial tanke, men gradvis utvikling som setter sammen flere ideer til et produkt, sier han.

- Vår jobb som politikere er å legge rammevilkårene til rette slik at denne typen bedrifter kan være lønnsomme.

Stor underskog

Den tidligere næringsministeren mener det er viktig å huske på den store underskogen av bedrifter som leverer til maritim sektor, ikke bare store selskaper og verft.

- Som næringsminister så jeg på en tanke om at skipsfarten i Nordsjøen kunne bli grønn. Det er en prosess som må skje gradvis. Det er en stor eksisterende skipsflåte som det tar tid å gradvis skifte ut. Det offentliges hovedrolle er som bestiller. Her kan vi stille krav til grønne løsninger, sier Giske.

CMSw har hatt ekstra plassbehov og er begynt med den første tavlemonteringa i andre etasje på det gamle Byggmakkerbygget de leier i dag.

Testprosjekt

Stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø (Ap) sier elektrifiseringen av fergene i Trondheimsfjorden er en test på å se hva man kan få til om man satser på miljøvennlige løsninger.

- Mange lurte på om det var riktig av fylket å bruke en halv milliard kroner på å utvikle helt ny teknologi for å få til hybrid og elektrisk drift. Verdiskapningen i regionen, med batteri produsert like utenfor Trondheim og drivsystem her på Brekstad er betydelig, sier hun.

- Teknologimiljøene rundt NTNU og Sintef spiller inn. Vi må starte utviklingen et sted. Denne miljøkompetansen kan benyttes i annen næringssammenheng videre, sier Leirtrø.

- Dette var et spennende møte. Har dere funnet like spennende bedrifter til resten av besøkene, spør en forventingsfull Trond Giske.