- Man er nødt til å følge forskriften. Det er riktig at man etter forskriften skal gjøre en konkret vurdering når de det foreligger særlige grunner. Det er unntakstilfeller, ikke hver gang. Juristforbundet synes ikke det er greit dersom praksisen er at man skal vurdere felles ledelse hver eneste gang en stilling som domstolleder blir ledig. Her står man ikke fritt, sier Curt Lier, som er leder av Juristforbundet.

Domstoladministrasjonen (DA) utreder felles ledelse for Fosen og Sør Trøndelag tingrett.

18 kommuner har stått sammen bak en uttalelse om at Fosen tingrett må fortsette som en helt fullverdig rett.

Stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø (Ap) stilte spørsmål til Justisministeren om tingretten.

Justisminister Tor Mikkel Wara (Frp) nevnte ikke Fosen tingrett i sitt svar, men sa i stedet blant annet følgende:

«Domstoladministrasjonens styre har vedtatt at felles ledelse skal vurderes når det blir ledig en stilling som domstolleder i en tingrett.»

Det reagerer Juristforbundet på.

Sterke grunner

- Man skal ha ganske sterke grunner til for å slå sammen ledelsen av to tingretter. Det medfører fjernledelse der man ikke har domstollederen sittende ved seg. Det tror juristforbundet man skal ha gode argument for at blir en bedre løsning enn stednær administrasjon i hvert enkelttilfelle, sier Lier til Fosna-Folket.

På Fosen og i Orkdalsregionen oppfattes en sammenslåing av tingrettsledelsene som første steg mot en nedleggelse av Fosen tingrett.

Wara presiserer til Fosna-Folket at han har et annet syn.

– Jeg ønsker å fremheve at domstoler med felles ledelse består som selvstendige enheter, sier justisministeren.

- Skal vurderes.

Wara påpeker at forskriften om felles faste dommerstillinger gir DA myndighet til i særlige tilfeller å beslutte at to eller flere domstoler skal ha felles leder.

– Domstoladministrasjonen er etter domstolloven forpliktet til å sørge for at den sentrale administrasjonen av domstolene skjer på en forsvarlig og hensiktsmessig måte. Domstoladministrasjonens styre har, som jeg skrev i svaret på det skriftlige spørsmålet fra stortingsrepresentant Kirsti Leirtrø, vedtatt at felles ledelse skal vurderes når det blir ledig en stilling som domstolleder, sier justisministeren.

- I den konkrete vurderingen av om det kan etableres felles ledelse for to eller flere domstoler, må naturligvis Domstoladministrasjonen forholde seg til rammene lov- og forskriftsverk oppstiller, det vil si at det må foreligge særlige grunner.

- Domstolkommisjonens utredning, som skal avgis innen 11. august 2020, er ikke til hinder for at Domstoladministrasjonen vurderer spørsmål om felles ledelse i henhold til lov og forskrift. Jeg har tiltro til at Domstoladministrasjonen vurderer dette på en god måte, sier han.

- Skeptisk

Domstolkommisjonen skal legge frem en rapport som går gjennom landets domstol-struktur som helhet. Den rapporten skal senest legges frem i 2020.

- Noe av poenget med Domstolkommisjonen er nettopp at den skal gjøre denne typen vurderinger, for eksempel om felles administrasjon. Noe av poenget med Domstolkommisjonen er å utrede politisk arbeid videre med domstolsstruktur. Det er et politisk spørsmål, sier Lier.

- Det kan virke på Waras svar at han sier strukturen for landets domstoler er et rent administrativt spørsmål, og at arbeidet med omorganisering og sentralisering alt er i gang.

-  Det kan man stille spørsmål om. Det går også an å stille spørsmål om hvor mye man nå legger opp til å forskuttere det politiske arbeidet før Domstolkommisjonen er ferdig med sin rapport, svarer Lier.

- Er ny organisering av domstolene langt på vei gjort før de er ferdige med sitt faglige grunnlag for den politiske prosessen? Juristforbundet er skeptiske til at man endrer domstolstrukturen før rapporten og påfølgende politisk behandling. Det kan finnes unntak, men da ligger det særlige grunner bak, svarer Lier.

Domstoladministrasjonen skal etter planen behandle saken om felles ledelse for Sør Trøndelag og Fosen tingretter i sitt styremøte i juni.

LES OGSÅForbereder seg på ny nedleggingsrunde rundt tingretten