- Good evening, sier jagerflypilot Pete «Juice» Lee rett etter å ha kommet ut av cockpiten på et av de splitter nye F-35 kampflyene som landet på Ørland flystasjon og dermed er levert fra produsenten til Forsvaret.

- Det var en lett flytur vi hadde. Alt var i rute i løpet av reisen og vi tanket som planlagt rundt ti ganger i løpet av overfarten. I dag fløy vi direkte over Island på vei hit. Jeg var tidlig oppe i dag, og kan ikke kjenne om det er seint eller tidlig nå, sier piloten etter å ha sittet i cockpiten i over ti timer i strekk.

Tirsdag ble antall F-35 på Ørland flystasjon doblet da tre ble til seks fly.

Det har betydningen for hverdagen til de ansatte på flystasjonen, og vil føre til endringer som fosninger flest kan se i lufta.

Det var bevæpnet vakthold mange steder rundt flystasjonen i forbindelse med ankomsten av de tre nye kampflyene. Foto: Jakob Ellingsen

Maten

Lee forteller at det er lite å melde fra overfarten siden flyvingen gikk helt knirkefritt.

- Jeg så et stort isfjell. Vi er alltid fornøyde når vi ikke ser noe spesielt eller det skjer noe spesielt på en flight, sier han.

Hva spiser så en jagerflypilot som sitter stille i en liten cockpit i over ti timer?

- Jeg spiser alltid godteri når jeg flyr. Det får jeg ikke anledning til hjemme fordi barna mine finner ut av det. Jeg har alltid med noe salt, noe sukrete og noe sjokolade-aktig når jeg flyr. Denne gangen hadde jeg saltede mandler, Reece's Pieces (red. anm: peanøttsmør- og sjokoladebiter) og gummiringer med ferskensmak, svarer Lee.

- Jeg hadde også med meg pizza, men den fikk jeg ikke lyst på så jeg ikke har rørt den. Så har jeg drukket vann. På flyturen tilbake til USA er jeg passasjer på vanlige kommersielle fly. Da får man servert mat, og jeg kan drikke et glass vin på veien hjem, sier jagerflypiloten.

- Jeg pleier alltid å drikke eplejuice når jeg flyr, men aldri ellers. Jeg vet ikke helt hvorfor, men sånn er det. Denne gangen ble det vann, sier «Juice».

Pete «Juice» Lee intervjues av norsk media om hvordan turen over Atlanteren gikk. Foto: Jakob Ellingsen

Dobbelt så mange

Stasjonssjef ved Ørland flystasjon, Hans Ole Sandnes, sier ankomsten av de tre nye F-35 kampflyene er en viktig dag.

- Kort og godt dobler vi F-35 flåten vår i dag. Nå er vi i gang med oppbygningen. Ut 2024 vil det komme tre nye fly hver vår og hver høst, sier obersten.

- De ansatte finner stor motivasjon ved å jobbe på nytt flysystem. Det gjelder støttepersonell som gjør selve flygingen mulig også. Utfordringene ved å vokse og utfordringene det har med seg er bedre enn alternativet. Oppbyggingen fortsetter litt etter litt frem mot 2025 når F-35 skal være helt operative, sier Sandnes.

Skvadronssjef Frode Sæther sier det blir bra for vedlikeholdsskvadronen å få tre nye fly å jobbe på. Foto: Jakob Ellingsen

- Forsiktige

Første januar 2017 ble vedlikeholdsskvadronen for F-35 opprettet. Skvadronsjef Frode Sæther sier de har vært forsiktige og konservative med å bruke de nye F-35 flyene stasjonert på Ørlandet så langt.

- Nå har vi et drøyt halvårs erfaring med F-35 på Ørlandet. Jeg er overrasket over at flyet er så bra som det er på dette tidspunktet. Norge besluttet å anskaffe F-35 på dette tidlige tidspunktet før den virkelige masseproduksjonen av F-35 starter for fullt om noe tid, sier Sæther.

- Det gjør at vi er med på å utvikle flyet. Når vi får en elektronisk feilmelding om at noe ikke er optimalt på et system, er vi forsiktige. Om vi ikke er helt sikre, så lar vi heller flyet stå på bakken en dag for å sjekke ting ut mens vi bygger opp erfaring med hvordan flyet reagerer.

- Vi sender inn meldinger til F-35 programmet sentralt og vårt personell der og får tilbakemeldinger fra det miljøet i USA etter behov. Vår skvadron er den største F-35 skvadronen. Vi skal støtte tre jagerflyskvadroner som totalt vi få cirka 50 jagerfly, sier Sæther.

I mars ankom et kull ferdigutdannede F-35 teknikere Ørlandet etter opplæring i USA.

- Vi er litt mange for bare tre fly, så det blir godt å få tre til så alle får den praksisen og håndverket med å utføre arbeid på fly i fingerspissene. Vi trapper opp bemanningen gradvis med ankomsten av nye fly, sier Sæther.

Skvadronsjef Thomas «Timber» Harlem ved Ørland flystasjon. Foto: Jakob Ellingsen

Samarbeid

Thomas «Timber» Harlem er skvadronsjef for den av F-35 skvadronene på Ørlandet som har ansvar for taktikk, test og trening.

- Jeg fløy F-16 i 15 år. I det første halvåret med F-35 har jeg fløyet flere samarbeidsoppdrag med Hæren, Sjøforsvaret, Forsvarets spesialkommando og Cyberforsvaret enn i de femten årene til sammen, sier han.

- Dette er en ny kapasitet for hele Forsvaret. F-35 har vært grundig testet i USA. Nå utforsker vi hvordan vi skal sy sammen hele forsvarskonseptet med nye prosedyrer og måter å gjøre ting på. Vi har mye fjell og fjorder i Norge, og da er sensorer i lufta viktige for å få oversikt, fortsetter Harlem.

- Europas beste simulatorer

Harlem forteller at det er fire F-35 simulatorer i drift på Ørland flystasjon i dag.

- Vi får fire til om få måneder. De har akkurat den samme softwaren som er i selve flyet. De er fullskala-simulatorer for hele cockpiten. Min påstand er at vi har Europas beste fasiliteter for simulatortrening, sier skvadronsjefen.

- Du hverken ser eller hører det, men det er en formidabel kapasitet vi har. Vi har også en del særnorske løsninger som pimper opp simulatorene rett og slett. Vi kan trene sammen med andre forsvargrener, og vi kan trene på ting man ikke kan gjøre i fly, sier Harlem.

Oppbudet følges av strengt vakthold for å ta imot nye fly og piloter som vil gjeste Ørlandet i noen dager. Foto: Jakob Ellingsen

På vingene

Nå skal de tre nye F-35 kampflyene kontrolleres i en mottakskontroll. Forsvarsmateriell ser over alt av dokumentasjon for å sjekke at det som leveres er som det skal. Sæther opplyser at vedlikeholdsskvadronen på Ørlandet er de som fysisk går gjennom flyene.

- Det kommer litt an på kontrollen hvor lang tid det tar før de nye flyene blir å se over Fosen. Vi får tre fly til, så det blir nok en liten økning i antall flytimer, men i fasen nå flyr vi ganske begrensete mengder og bruker til kontroll av det vi driver med, sier Harlem.

- Jeg tør ikke spå nøyaktig når flyene er i lufta. Det vet vi rett og slett ikke før mottakskontrollen er gjennomført, men om et par uker kan det hende de begynner å lufte seg litt.

Ørland-ordfører Tom Myrvold (H) foreviger ankomsten av de nye flyene. Foto: Jakob Ellingsen

- Ikke like celebert

Ørland-ordfører Tom Myrvold (H) sier ankomsten av de første tre F-35 kampflyene i november kanskje var litt mer celebert i det han overvar ankomsten av flyene tirsdag.

- Da hadde vi besøk av hans majestet, ministre, nasjonale og internasjonale forsvarstopper. For alle oss i Ørland kommune er hvert eneste fly som kommer hit like viktig. Vi har allerede fått en smak av F-35, av lyden og ikke minst silhuetten av flyene i lufta. For noen av oss betyr flere F-35 mer flystøy. Vi skal fortsette med den gode prosessen for å ferdigstille prosessen rundt støy så godt som mulig, sier ordføreren.

- Framtidstroen er det viktigste rundt kampflybasen her hos oss, om jeg bare skal ta frem én ting. Den framtidstroen er det ikke lett å skape, og den smitter over på alle. Uten mulighetsrommet rundt F-35 ville situasjonen for Ørland kommune vært en helt annen i dag og i fremtiden, sier Myrvold.

- Det er veldig hyggelig å høre budskapet fra ordføreren, sier stasjonssjef Sandnes.

- Det er i hovedsak en utfordring å vokse, men å vokse er bedre enn alternativet. På basen er vi fullt og helt av samme oppfatning om hvor viktig utviklingen rundt flystasjonen er for oss og våre ansatte, sier Hans Ole Sandnes.

Nye norske fly trygt på norsk jord. Foto: Jakob Ellingsen