Fosen Yard skal i første omgang bygge fire merder, men det blir sannsynligvis 12 til sammen.

Merdene har en omkrets på 160 meter. Forskjellen på disse merdene og de som brukes i oppdrettsnæringen i dag, er stålkonstruksjonen.

Heve- og senkbare

Merdene som bygges på verftet er 18 meter dype, og tett de første åtte meterne.

Illustrasjon av ei merde, halvveis nedsenket.

Prosjektutvikler Alf Reidar Sandstad i Seafarming Systems forklarer at ved å ha merdene tette de øverste åtte meterne, skal det bli mindre lus på fisken.

- I tillegg er hele merden hevbar, slik at vask og vedlikehold blir enklere og dermed en bedre HMS-løsning (helse/miljø /sikkerhet).

De nye merdene skal holde overflatevannet borte fra fisken, og det er der mesteparten av lusa holder til.

Holder lenge

Det finnes anslagsvis 5000 merder i Norge, anslår Sandstad.

- Ei vanlig not i merdene som brukes i dag, skiftes hvert tredje år. Disse kan kanskje vare i 20 år, mener han.

De fire pilotmerdene som Fosen Yard er i gang med å produsere har en kontraktsverdi på 120 millioner kroner.

En åttendedel av ei merde Foto: Sigrun Overland

Rømningssikre

De nye merdene kalles ikke aquatraz uten grunn. Det er en viss sammenligning med et ganske så kjent og rømningssikkert fengsel.

Byggingene av de nye merdene er et samarbeidsprosjekt mellom Midt-Norsk Havbruk AS og Seafarming Systems AS.

Bakgrunn fra verftet

Prosjektleder Steingrim Holm fra Midt-Norsk Havbruk har tidligere selv jobbet på verftet på Kvithyll.

- Hvorfor fikk Fosen Yard dette byggeprosjektet?

- De hadde det beste tilbudet. Flere verft var med i konkurransen både i Norge og Europa. Fosen var best på pris, leveringstid og kvalitet. Dessuten har vi en veldig god dialog med verftet her, forklarer Holm.

Ny kontrakt

I tillegg til kontrakten på merdene har Fosen Yard nylig også skrevet kontrakt på å bygge to lektere som trengs for å frakte merdene, og til bruk når de skal vedlikeholdes. Hele merdene som nå bygges er heve- og senkbare.

Arnar Utset er fornøyd med at Fosen Yard også skal bygge lekterne for å frakte merdene ut i sjøen. Foto: Sigrun Overland

- Det er en kontrakt på 10 millioner kroner. En hyggelig tilleggskontrakt, smiler Arnar Utseth på Fosen Yard.

Jobben med lekterne starter umiddelbart. De skal bli 60 meter lange og fem meter brede.

- Hvor mange har dere i arbeid på verftet nå?

- Totalt har vi 70 i arbeid men per i dag er 14 permitterte. Vi får stadig inn små oppdrag, opplyser Utseth.

LES OGSÅ: Storferjene ferdig