Dette til tross for at både kommunen, Botngård skole og lokale bussjåfører har bedt innstendig om lavere fart i krysset langs fylkesvei 710. Det er i dag 80-sone forbi krysset, men ønsket om 60-sone etterkommes ikke.

Må oppfattes naturlig

- Ved innføring av særskilt fartsgrense for en strekning, bør en delstrekning på normalt 500 meter undersøkes. For at folk skal overholde og respektere fartsgrensene vi setter, er det viktig at skiltet fartsgrense oppfattes så naturlig som mulig i forhold til omgivelsene. Dette medfører blant annet at strekninger som får redusert fartsgrense ikke bør være lengre enn nødvendig, skriver Statens vegvesen i brevet til Bjugn kommune, datert 5. april.

- Vi har gjennomført beregninger som tar hensyn til antall avkjørsler, kryss og bruk av avkjørslene. Vurdering i forhold til kriteriene gjør at vi ikke finner grunnlag for å endre hastigheten, skriver vegvesenet videre.

Skuffet varaordfører

Vedtaket kommer neppe som et sjokk: Allerede i midten av mars ga Statens vegvesen tydelige signaler på at det ikke ville bli redusert fart på stedet.

- Undersøkelser viser at respekten for fartsgrenser som ikke harmonerer med omgivelsene er dårlig, og at en slik fartsgrense i verste fall kan innebære en falsk trygghetsfølelse for blant annet myke trafikanter langs vegen, sa Statens vegvesen til Fosna-Folket i mars.

Varaordfører og leder i trafikksikkerhetsutvalget i Bjugn, Hans Eide (Sp), er skuffet over vegvesenets dom.

­- Selv om fylkesvei 710 ligger helt inntil kommunesenteret, følger Statens vegvesen fortsatt tabellene sine. Det har vært to ulykker i tilknytning til krysset siden november i fjor. Det er etter min mening opplagt at det skulle vært 60-sone, sier Eide.

Haugenkrysset på fylkesvei 710 i Bjugn. Foto: Erik Eikebrokk

Ber om ny vurdering

Kommunen har imidlertid ikke gitt opp, og saken skal opp til behandling på nytt i trafikksikkerhetsutvalg neste mandag. Rådmannens innstilling er at kommunen ber Statens vegvesen om ei ny vurdering.

- Det kommer jeg til å støtte. Krysset er uoversiktlig og har stor trafikk. I morgenrushet ved skolestart og skoleslutt er trafikkmønsteret i krysset tilnærmet det samme som ved ferjene til Fosen, mener Eide.

- Statens vegvesen begrunner avslaget blant annet med at skiltet fartsgrensa skal oppfattes så naturlig som mulig i forhold til omgivelsene. Har du forståelse for det argumentet?

- Dersom man kun ser på antall avkjørsler og antall meter med vei, ja. Men det er fortsatt en 80-sone som ligger helt inntil kommunesenteret og skolene våre, sier varaordføreren.

DEBATTINNLEGG: «Jeg husker spesielt første skoledag – da gjorde jeg noe jeg ikke fikk lov til – jeg syklet helt fram til skolen»

Ønsker rundkjøring

Haugenkrysset leder blant annet til skolene i Botngård, og benyttes både av kjørende, gående og syklende.

Eide påpeker at Bjugn kommune lenge har ønsket seg en femarmet rundkjøring i det aktuelle krysset for bedre trafikkavvikling på lang sikt, men verken Statens vegvesen eller fylkeskommunen ønsket å støtte prosjektet.

Vedtaket om nei til rundkjøring ble senere påklagd til Kommunal- og moderniseringsdepartementet, og kommunen fikk medhold av daværende statsråd Jan Tore Sanner (H), som selv kom til Bjugn på befaring.

Gir ikke opp

Medhold til tross: Verken Statens vegvesen eller fylkeskommunen ønsker å bidra med penger til å bygge rundkjøring.

- Da blir spørsmålet om det er riktig at en kommune skal bruke penger på å bygge rundkjøring på det som tross alt er en fylkesvei, sier Eide.

Han understreker imidlertid at en løsning for krysset bør komme plass uansett.

- Vi gir ikke opp ønsket om redusert fart. Hvis ikke må vi samle sammen det som trengs for å bygge rundkjøring selv, sier Eide.