- En foreløpig dato er satt i slutten av mai. I løpet av april vil vi fastsette den nøyaktige dagen helt. Det blir som sist, at amerikanske piloter leverer flyene til Ørlandet, sier seniorrådgiver Lars Gjemble i Forsvarsdepartementet til Fosna-Folket.

I november i fjor landet de første tre norske F-35 kampflyene på norsk jord for første gang da de ankom flystripa på Ørlandet til stort nasjonalt medieoppbud.

Etter dagens plan skal alle de fremtidige flyene også leveres til Ørlandet.

Nå er det klart når Ørlandet blir oppsatt med de neste tre flyene.

Vår og høst

Norge har bestilt inntil 52 F-35 kampfly. Investeringene er så stor at Stortinget godkjenner kjøpene formelt i flere etapper. Det ventes at godkjent-stempelet for de siste flyene gjøres i inneværende stortingsperiode.

Norge får levert seks F-35 i året, og disse skal leveres til Ørlandet tre og tre, fortrinnsvis en gang hver vår og en gang hver høst.

- Flyene sendes over fra USA fløyet av amerikanske piloter fra Lockheed Martins fabrikk direkte til Ørland slik det ble gjort i november i fjor, sier Gjemble.

- De siste tre flyene i år leveres sannsynligvis i september, sier han.

Ferdig utviklet

Norge er partner i det internasjonale F-35 programmet. Der samarbeider alle landene som anskaffer F-35 for å gjøre de nye kampflyene så billige som mulig. 11. april ble utviklingsfasen av F-35 i hele F-35 programmet formelt avsluttet.

– Etter mer enn 11 år med omfattende testing er F-35-programmets systemutviklings- og demonstrasjonsfase over. Nå går Kampflyprogrammet over i en fase med kontinuerlig videreutvikling og levering, sier programdirektør for det norske F-35 programmet generalmajor Morten Klever til sin egen organisasjon.

Ifølge departementet er det gjennomført 17 000 timer med testflyging i løpet av over 9 000 flyginger siden den første take-offen i 2006.

– Avslutning av utviklingsfasen markerer en viktig milepæl i F-35-partnerskapet. Partnerlandene ble i sin tid enige om et sett med krav for utviklingen av F-35. Kapasitetene er nå utviklet, og testet opp mot disse kravene, sier Klever.

Generalmajor Morten Klever (t.v.) sa i november at han ikke var sikker på om han kom til å være på Ørlandet hver gang tre nye F-35 ble levert fra fabrikken i USA til Luftving 132 på Ørlandet, som ledes av oberst Hans Ole Sandnes (t.h.). Her utenfor Ørland kultursenter i påvente av den første flyleveransen. Foto: Jakob Ellingsen

Videreutvikling

Markeringen av at utviklingsfasen for F-35 er over, betyr at alle F-35s systemer og sensorer er fullt operative og gjennomtestet.

- Nå starter arbeidet med å videreutvikle våpensystemet F-35 for å holde systemene oppdatert i takt med den teknologiske og operative utviklingen. Vi kaller strategien for denne videreutviklingen for C2D2: Continous Capability Development and Delivery, sier Klever til Forsvarsdepartementet.

Det innebærer blant annet oppgradering av programvaren på F-35s datasystemer omtrent hver sjette måned i årene fremover, og også oppgradering av maskinvare.

Fullt operative

I 2025, samtidig som de siste F-35 kampflyene skal leveres, vil de norske flyene være fullt operative. Det markeres med ferdigstillelsen av det såkalte Block 4. Da vil dagens kampfly, F-16, være helt faset ut og F-35 vil løse alle kampfly-oppgavene i forsvaret av Norge.

Det norsk-utviklede Joint Strike Missile (JSM) ventes å bli tatt i bruk av mange land som bruker F-35 utover Norge.

- Første trinn i videreutviklingsarbeidet er å utvikle flyene til en såkalt Block 4-konfigurasjon, som gir den operative evnen de norske flyene skal inneha når anskaffelsen er ferdigstilt og vi når full operativ evne i 2025. En av Block-4-oppdateringene er integrasjon av JSM-missilet, sier generalmajor Klever.

Rust på Ørlandsflyene

Produksjonsfeil ved Lockheed Martins F-35-fabrikk i USA gjør at alle kampflyene produsert før en viss dato har feil ved overflatebehandling som gjør at de kan ruste.

Gjemble bekrefter at det også inkluderer de tre kampflyene stasjonert på Ørlandet i dag.

- Flyene i ulike stadier på produksjonsrullebåndet blir ikke affisert. Det er ikke avklart hvordan Lockheed Martin skal fikse flyene, inkludert de tre på Ørlandet, sier seniorrådgiveren.

- Skal de repareres på Ørlandet, flys til verkstedet i  Italia eller noe annet? Løsningen er ikke avklart enda, sier han.

Planer

I dag brukes de tre flyene på Ørland systematisk for å se hvordan F-35 fungerer under norske forhold. De har blant annet fått ettermontert bremseskjermer for å kunne lande på glatte rullebaner.

Gjemble understreker at det må planlegges når de tre norske flyene skal etterbehandles for å rette opp feil overflatebehandling.

- Vi må se hvor lang tid det vil ta, og hvordan det passer md våre planer for å fly med egne fly. Det blir lettere når tre fly til er på plass på Ørlandet i slutten av mai og det er seks fly i Norge totalt, sier Lars Gjemble.