- Det er ikke spesielt dyrt å fly fra Ørlandet, men det er lite sivil trafikk og det gjør at kostnaden for drivstoff er høyere her enn på Gardermoen. Det er tilfelle over hele landet. Forskjellen er tre kroner per liter drivstoff her og på Gardermoen, sier daglig leder Heine Richardsen i NextMove, flyselskapet som driver flyruta mellom Ørland og Gardermoen til formannskapet.

Ørland kommune har selv drevet flyselskap med formål å ha et rutetilbud mellom Norges hovedflyplass og kampflybase.

Derfor fikk ikke uventet NextMove stor oppmerksomhet og detaljerte spørsmål fra politikerne, der enkelte har sittet i styret til flyselskap før.

Ny avtale

Ørland kommune hadde en avtale med Fly Viking om gjennomføring av flyrutetilbudet før selskapet sluttet å fly. Den avtalen har NextMove videreført.

I utgangspunktet skulle avtalen vare til sommeren. Der kom kommuneadministrasjonen og flyselskapets representant med ny informasjon i møtet.

- Vi har inngått en ny avtale sammen ut året, opplyser kommunalsjef for plan-, drift- og landbruk, Arnfinn Brasø.

- Vi har lagt ut billetter ut resten av året. Når man bestiller sommerfeie vet man at man kan bruke oss, legger Richardsen til.

Større fly

Avtalen mellom kommune og flyselskap legger til grunn en billettpris kommunen forplikter seg til. Den ble forhandlet fram da flyet som trafikkerte strekningen hadde plass til 39 passasjerer.

Siden NextMove tok over rutetilbudet har de fått på plass et større fly av typen ATR42-300 som har 7 seter til.

Richardsen sonderte om kommunen kunne være villige til å inngå en avtale om høyere pris ved de setene som er utover avtalen som omfatter 39 plasser.

- Om man skal få en flyrute til å gå rundt må man ha en viss snittpris per sete. Det vet også Ørland kommune godt som har erfaring med å drive flyruta, sier ordfører Tom Myrvold.

- Vi kjenner godt til at overskuddet på høyere prisklasser av billetter er mye større. Volumet på lavprisbilletter må mye mer opp for å skape en sånn inntjening, fortsetter han.

- Det viktigste for oss er at ruta skal fortsette. Det er mye viktigere enn at kommunen betaler et par hundrelapper mer for vår nødvendige reisevirksomhet, sier Knut Ring (Ap).

Påvirkning

Richardsen ber kommunepolitikerne om å gi gode og tydelige innspill til fylkeskommunen, som har ansvar for hurtigbåt- og busstilbud.

- Dere har påvirkningsmulighet på rutetilbudet. Om man får samsvaret mellom hurtigbåt og buss og flyavganger til å passe sammen, er det viktig for passasjerer og også oss, sier han.

Lære å fly

Richardsen sier til politikerne at de ikke har noen planer om å slutte å tilby mange billige billetter, der avgifter utgjør storparten av totalprisen for kundene.

- Vi skal lære fosninger til å fly. Det er viktig nå i oppstarten med nytt selskap. Vårt ønske er at folk benytter seg av tilbudet. Det er næringstrafikk og dyrere billetter som er der man tjener penger, men det kommer på sikt, sier han.

Forsvaret

Forsvaret er en av de viktige brukergruppene for flyselskapet. Som andre offentlige aktører, er det egne regler for hvilke selskap disse kan benytte.

- Er det slik at vanlige ansatte og vernepliktige kan bruke flyruta i dag, spør Therese Eidsauen (H).

Richardsen kunne også der komme med en gladnyhet.

- Vi hadde møte med Forsvaret på stasjonen for 14 dager siden rett etter at vi fikk go for at ansatte og vernepliktige kan benytte seg av oss, sier fly-toppen.

Kundegrunnlaget

Richardsen forteller at NextMove er kommet i gang med å ha møter med kommuner og næringsliv på hele Fosen om muligheter og samtaler rundt flytilbud.

- Det er 25 000 potensielle kunder på Fosen. Rundt Gardermoen er det 600 000 mulige kunder. Om man får 6 000 av dem til Fosen i løpet av et år, og så 12 000 påfølgende år så har man fått i gang en god ting, sier han.

- Overalt hvor jeg er, Bjugn, Åfjord og så videre, sier jeg til alle at det er muligheter for den gullklumpen Fosen er.

- Vi kan kanskje ikke få en million turister i løpet av året som i Lofoten, men potensialet er stort, og det er bare en kort flytur hit, sier Heine Richardsen.