- Det blir en divisjonsforskjell fra dagens undervisningsrom til de som kommer på plass i nyskolen. Det blir ikke påbygg på eldre lokaler, men et helt nytt komplett skolebygg formet etter behovene til dagens undervisning, sier prosjektansvarlig Jon Foss i Ørland kommune.

I fjor begynte arbeidet med ny barneskole rett ved dagens ungdomsskole, svømmehall og den kommende Ørland sparebank arena.

Denne uka blir bygget tett, og før skolestart skal alt være klart for oppstart med ny skolegård og nye fasiliteter for elever og lærere.

Foss er ikke i tvil om at man blir ferdig i tide.

Mange hender

I begynnelsen av desember skrev Fosna-Folket at framdriften for den nye barneskolen på Brekstad var fire uker etter den originale fremdriftsplanen. En ny fremdriftsplan gjør at bygget fortsatt skal stå klart til avtalt dato.

- Vi har sett god styring fra entreprenøren Einar Brekstad As som viser at de har planlagt godt og vet hva de holder på med. Jeg har aldri tvilt på at bygget kommer i mål som planlagt, sier Foss.

Prosjektleder Stephen Flaate forteller at det er femti ansatte som jobber på nyskolen i dag, og at de i løpet av to uker vil være oppe i rundt 70 ansatte som er i arbeid.

- I løpet av uka blir bygget helt tett. Da skyter aktiviteten fart. Flere fag kan jobbe samtidig og i flere etasjer. Vegger kommer opp i andreetasje i løpet av neste uke, og vi har mulighet til å gjøre mye parallelt, sier Flaate.

Knutepunkt

Barne- og ungdomsfasilitetene kommer til å ligge tett på Brekstad, der det allerede er kort vei mellom mye.

Ungdomsskole, den nye barneskolen, den nye Ørland sparebank arena, ungdomsklubben Månen, svømmehallen og idrettsbaner utendørs ligger et steinkast fra hverandre.

- Man kan gå rett fra skole eller SFO til trening. I stedet for å spre funksjonene, gjør samlingen det lettere å legge til rette for kollektivtilbud i fremtiden, sier Flaate.

- Vi kan jo kalle det et slags oppvekstsenter som favner bredt der det blir barn og ungdom i aktivitet mye av døgnet, legger Foss til.

Nytt uttrykk

I dag er det store åpne rom i barneskolen som ikke ar navngitt enda. Noen steder ligger markører for hvor vegger kommer til å reise seg opp, men mange steder er det vanskelig å få inntrykk av hvordan sluttresultatet blir.

- I kjelleren er det mye tekniske rom, lager og den typen ting. I første etasje er det garderober, kjøkken, kantineområde, bibliotek, arbeidsplasser til lærere og en del spesialundervisningsrom. I den andre etasjen er det mye klasserom av ulike typer, forklarer Flaate.

- Det går fort i denne fasen. Det er en spennende tid i et prosjekt hvor man ser stor forskjell fra dag til dag. Om få uker vil bygget med vegger som skiller de ulike arealene fremstå veldig annerledes. Rommene får et helt nytt uttrykk, sier han.

- Oppfinnelsen er gjort ferdig. Vi vet hvordan skolen kommer til å se ut, men det er artig å se den komme frem. Som totalentreprenør har Einar Brekstad As vært med på detaljutformingen i samarbeid med kommune og stor og viktig representasjon fra brukerne, sier Foss.

Så gjenstår det å se hvordan bygget ser ut når det tar steget fra plan til virkelighet.

Og hva den nye skolen skal hete.