Reaksjonene etter saken om feil på innkrevingen i autopass-systemet på Flakk og Rørvik har vært massive etter at fosna-folket.no delte saken på sin facebookside.

Sendte ut pressemelding

I pressemeldingen som fylkeskommunen sendte ut mandag, sto det at det var snakk om feil en kort periode. Det kan imidlertid se ut som dette har vært et gjentagende problem, noe flere pendlere har bekreftet.

Fosna-Folket har i løpet av tirsdagen forsøkt å få noen ansvarlige fra fylket til å kommentere saken.

Fylkesrådmann Odd Inge Mjøen sier han ikke vil uttale seg om noe i Sør-Trøndelag fylke, i og med at sammenslåingen først skjer 1. januar 2018 og han først fra den datoen er fylkesrådmann for hele Trøndelag.

Fylkesdirektør for samferdsel, Erlend Solem er ikke på jobb tirsdag, og svarer heller ikke på mobiltelefonen.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) henviser til leder i komité for infrastruktur Karin B. Bjørkhaug (KrF).

- En utfordring

Hun bekrefter at hun ser at det er en utfordring med autopass-utstyret.

- Slik jeg oppfatter det er det snakk om feil i en kortere periode på grunn av manuell innlesning. Det er rettet opp nå. Men, den automatiske lasermålingen er fremdeles utfordrende.

- Hva vil dere gjøre med det?

- Ja det er 1000 kroners spørsmålet. Noe kan man jo gjøre umiddelbart. Kjøre sakte gjennom bommen og passe på at ingen ligger tett opptil.

Bjørkhaug anbefaler også alle å sjekke regningene sine og hun presiserer at fylket tar dette på det største alvor.

- Utstyret burde vært pålitelig, slik at det ikke var nødvendig å følge med.

- Kan det være aktuelt å bytte ut dagens system i et nytt?

- Det er begrenset hva slags utstyr man får lov til å bruke, blant annet i forhold til fotografering. Det som har kommet fram nå vil bli gjennomgått med BT Signaal og Statens Vegvesen. Vi er inne i en kontraktsperiode, med oppstart av nytt rederi i sambandet fra 1. januar 2019, og er åpen for å se på nye muligheter påpeker hun.

- Dette er noe dere har visst om i mange, mange år. Hvorfor er det ikke gjort noe for å rette det opp?

- Nå overtok fylket sambandet for ikke så lenge siden og vi er midt inne i en kontraktsperiode. Da er det ikke enkelt. Men, nå har vi ansvaret og det er vår plikt å finne en løsning. Det handler om tilliten til et system. En innkrevning man bør ha tillit til at blir gjort riktig, sier Bjørkhaug som også er glad for at det finnes en aktiv pendlerforening å forholde seg til i denne saken.

- Det er lettere når brukergruppa er samlet i en forening, og pendlerne er en viktig brukergruppe her, sier Karin B. Bjørkhaug.

LES OGSÅ: -Dette er svindel

Massive reaksjoner

Her er noen av reaksjonene fra saken Fosna-Folket delte på facebook:

Mann:

«Tatt ferga 3 gang totalt med samme personbil, 3 av 3 mulige så ha æ blitt belasta som lastebil! Flott deee..Søppel!»

Mann:

«En kammerat måtte betale som trailer da jeg fikk hjelp med slepetaug på og av ferga med en Golf. Det var ingen ting å diskutere var svaret på telefon til selskapet.»

Kvinne:

«Ja man må passe på selv. Det er mulig å gjøre noe med det. Sjekker både Bro- og tunnelselskapet og Trøndelag bomveiselskap med jevne mellomrom. I løpet av 2016+2017 har vi 3 ganger blitt trukket for mye, knapt 1000 kr. til sammen. Vi har fått rask tilbakemelding fra selskapene når vi har klaget og det har aldri vært noe problem med å få tilbakeført beløpene.»

Mann:

«Ja det har skjedd mange gang, har snakket med dem om å rette opp men har ikke noe bevis på at penger er ført tilbake til kontoen for det kommer ikke fram, for jeg betaler på forskudd.»

Mann:

«Ble trukket for 276,50 med liten bil.Skal være 122. Får det tilbakeført med beklagelse må følge med hele tiden.D E nå forbainna drit.»

Mann:

«Flakk-Rørvik driver med ren svindel, og jeg vil oppfordre alle som bruker denne fergeforbindelsen til å sjekke nøye hva de blir belastet for! Jeg har opplevd dobbel belastning fra flere bomselskaper, full pris hos Flakk-Rørvik til tross for gyldig avtale, samt purringer på faktura som ikke har eksistert. Alle henvendelser til selskapet blir i første runde avvist, slik at det er en tidkrevende prosess å forfølge dette. Til tross for at de etter flere runder innrømmet at feilen lå på deres side, så var de kun villig til å tilbakeføre deler av dobbeltbelastningen. Ren svindel..»

Kvinne:

«Har opplevd flere ganger at beløpet itj stemt i d heile tatt men æ bare ringt dit og fekk beskjed at æ skull bare betal d som e rett.»

Kvinne:

«Dattra mi ble fakturert for bil + henger på dette sambandet. Og ho har ikke hengerfeste på bilen engang»

Mann:

«Hadd 10 feiltrekk sist æ va inn å sjekka.»