Fosens mest trafikkerte veistrekning, fylkesvei 710 mellom krysset på Skiftkrokan og Brekstad sentrum har en trafikk på 7500 biler i døgnet ifølge Nasjonal vegdatabank. E14 fra Stjørdal sentrum til Hegra som ligger i retning av svenskegrensa har til sammenligning en trafikk på 7540 biler i døgnet.

Om man ser bort fra kjøring i Trondheim sentrum, på E6 eller E39 mellom Trondheim og Orkanger, må man ellers til Namsos sentrum, på vei mellom Trondheim og Vikhammer, eller til Kristiansund sentrum for å finne trafikk på over 7500 biler i døgnet.

«Lille Brekstad»

Fosna-Folket snakker med leder i trafikksikkerhetsutvalget i Ørland kommune, Gunnhild Tettli om veistrekningen med stortrafikk og legger frem hvor langt og hvor man må på tur for å finne steder det passerer like mange biler hvert døgn.

- Det er interessant at man må sammenligne «lille Brekstad» med sånne andre steder for å finne så stor trafikk, sier Tettli.

Hun forteller at krysset i enden av Fosens mest trafikkerte veistrekning inn mot Brekstad, der Havneveien tar, av er et kryss som har stått i fokus for trafikksikkerhetsutvalget.

- Det er ingen god løsning i krysset for de som skal kjøre av til Havnegata. Mange blir stående lenge og vente der. Det har ført til at flere kjører ned Yrjarsgate, sier Tettli.

Fylkesvei 710 mellom Skiftkrokan og Brekstad er Fosens mest trafikkerte veistrekning. 7500 biler passerer i snitt hvert døgn gjennom året. Foto: Statens vegvesen

Rundkjøring

Nettopp trafikkmengden gjør at trafikksikkerhetsutvalget foreslår at man skal legge inn en rundkjøring i krysset.

- Vi har som mål at det ikke skal gå mye gjennomgangstrafikk i Yrjarsgate. Den trafikken bør heller gå i Havnegata, sier Tettli.

I Ørland kommune er trafikksikkerhetsutvalget satt sammen av representanter fra Komité plan, drift og landbruk. Det gjør at de samme politikerne har med seg trafikksikkerhetsperspektivet inn i arbeidet med reguleringen og planverket i kommunen.

- Trafikksikkerhetsutvalget tar tak i akutte behov vi ser komme nå, samtidig som vi legger planer for fremtiden for å unngå at trafikkfarlige situasjoner oppstår, forteller Tettli.

Hun forteller at utvalget setter stor pris på innspill på innspill til strekninger og trafikkutfordringer utvalget bør se på.

- Vi får mange gode innspill fra innbyggere. Det er viktig for arbeidet med trafikksikkerhet i en kommune som vokser, sier lederen av trafikksikkerhetsutvalget.

Her ser vi et oversiktskart der veiene med en trafikk på 7500 biler i døgnet eller mer er markert i grønt. Tallene er fra inngangen til 2017. Foto: Statens vegvesen

Trafikklys?

Siden avkjøringen fra Fosens mest trafikkerte veistrekning er et treveis-kryss som ligger like ved dagens rundkjøring inn mot Brekstad, spør Fosna-Folket om det kan være stedet for Fosens første permanente trafikklys.

- Vi har vært inne på tanken. Vi skulle hatt et trafikklys i Brekstad by, sier Tettli humoristisk.

- De som kan det trafikkfaglige best sier at en rundkjøring sannsynligvis vil være det mest effektive både for å unngå kø i krysset og av hensyn til sikkerheten. Vi er nødt til å ha fokus på å finne gode løsninger på økningen i trafikk, og at det sannsynligvis blir enda flere biler i tiden fremover, sier Tettli.

Fylkesvei

Veistrekninger i Trøndelag med en årsdøgngstrafikk 7500 eller mer er stort sett enten europaveier eller riksveier. Unntakene er strekningen på drøyt 1700 meter på Ørlandet, rundt 250 meter av Fylkesvei 769 i Namsos, og fem kilometer fylkesvei 950 mellom Trondheim og Vikhammer.

I tillegg kommer flere fylkesveistrekninger og andre veier i Trondheim sentrum. Du kan se hele oversikten i Vegvesenets interaktive kartverk.

Tettli tror kanskje fylkespolitikerne kan glemme litt hvor viktig fylkesveinettet på Ørlandet og på resten av Fosen er, og ikke minst hvor mye disse veiene brukes.

- Det er kjempeviktig at vi har med fylkeskommunen på laget når vi ser på fremtiden i trafikken. Det ligger an til befolkningsøkning og vekst mange steder på Fosen. Ikke minst i forbindelse til utbygging av kampflybasen. Det er viktig for pendlere som bruker hurtigbåt, og det er viktig for de som kjører at man kommer frem dit man skal, sier Gunnhild Tettli.