– Fitness og bodybuilding er nå den nest største gruppen av alle de utenlandske sportsbladene våre, sier lesestoffansvarlig Nina Halvorsen i Narvesen.

Bladkjøperne bruker mer penger på muskelblader enn utenlandske fotballblader, som ligger på tredjeplass. Mest kjøpt er blader om sykkelsport.

– Body fra nabolandet Sverige er bestselgeren, men også amerikanske Flex og svenske Fitness Magazine er populære i Norge. Til sammen har vi nå 16 titler i denne gruppen blader. Nær halvparten av dem kommer fra USA, sier Nina Halvorsen.

Fem prosent opp

Nordmenn kjøpte utenladske sportsblader for drøyt 6,2 millioner kroner i Narvesen ifjor. Magasinene i gruppen Fitness og bodybuilding stod for nær 20 prosent av salget. Omsetningen av slike blader økte med snaut fem prosent sammenlignet med året før.

Åtte av ti utenlandske blader som kjøpes i Norge, handles i en Narvesen-kiosk.

Stor appetitt på lesestoff om muskler henger sammen med økt interesse for selve idretten, tror presidenten i Norges kroppsbygger- og fitnessforbund, Bjørn Winberg.

MUSKLER I BLADHYLLA: Fitness og bodybuilding er nå den nest største gruppen av alle de utenlandske sportsbladene i Narvesen, sier lesestoffansvarlig Nina Halvorsen. (Foto: Reitan Servicehandel)