Da Thunderjetene sveipet over Fosen ØRLAND: Om ikke 1950-tallets Republic F-84G Thunderjet kan konkurrere med dagens F-16 jagerfly i hastighet og slagkraft, så opererte de i sin tid fra Ørlandet i langt større antall. Gunnar Hoel har tatt samtlige bilder av Thunderjet på Ørlandet.
Oppdatert:
lørdag 9. april 2011 kl. 20:41
Artikkelen er mer enn 18 år gammel
16 THUNDERJET i formasjon.
PILOT Odd Knutsen fra Opphaug var en av dem som behersket Thunderjeten.
TO THUNDERJET fly lavt over stripa Ørlandet.
PEN DAG ved flystasjonen i 1957, og interesserte gutter får møtte jagerflygerne ansikt til ansikt. Vi har dessverre ikke navnene på de fire podene, men det er det kanskje noen av våre lesere som gjør? Flygerne er Mjøs og Katvedt.
NEDSNØDDE fly ryddes fram for å klargjøres for tjeneste.
NEDSNØDDE fly ryddes fram for å klargjøres for tjeneste.
NEDSNØDDE fly ryddes fram for å klargjøres for tjeneste.
THUNDERJET oppstilt ved Hangar D med alt den kunne bære av våpen.
MANNSKAPER oppstilt i formasjonen 338.
5. DESEMBER 1958 fikk kaptein Per Eivind Benum fra Steinkjer problemer da han skulle ta av fra flystasjonen. Flymaskinen krasjlandet like utenfor nordenden av flyplassen, Uthaug. Benum omkom.
5. DESEMBER 1958 fikk kaptein Per Eivind Benum fra Steinkjer problemer da han skulle ta av fra flystasjonen. Flymaskinen krasjlandet like utenfor nordenden av flyplassen, Uthaug. Benum omkom.
SKAVDRONMERKET ble utformet av major Thorbjørn Anderssen i 1954. Han var skavdronen første sjef mens den ennå lå på Sola. Merket med slagordet «Som fedrene har kjempet» brukes den dag i dag.
Publisert:
torsdag 16. februar 2006 kl. 11:53
Oppdatert:
lørdag 9. april 2011 kl. 20:41