– Den store forskjellen er at nå kommer vi også til å bruke mer simulator til avansert taktisk trening. Den betydelige gevinsten kommer først til syne når vi tar i betraktning kravet som var til simulatorbruk på F-16, sier brigader Kristian Lyssand ved Luftforsvarets våpenskole til Forsvarets forum.

Han er sjef for kampflytreningen. I simulatorene på Ørland flystasjon kan pilotene oppleve en fullverdig replika av flyet, men uten at det koster Forsvaret i nærheten av like mye penger eller drivstoff.

– Det nye treningsprogrammet er akkurat godkjent av Luftforsvarets våpenskole. Økt bruk av simulatortrening er videre en viktig del av Forsvarets satsing innenfor modernisering og effektivisering, i tillegg til en åpenbar klima- og miljøgevinst. Dessuten må vi søke å oppnå mest mulig kampkraft innenfor de rammene som arbeidsmiljøloven tillater, sier oberstløytnant Trond Haugen ved Ørland flystasjon.

De 52 F-35-flyene Oslo har kjøpt, skal fases inn mot 2025, når de når full operativ evne.