Det er kjøpmann ved Bunnpris Stadsbygd, Geir Solem, sitt tydelige budskap.

- Det frustrerer meg at Høyre-politikere underkjenner svaret de har fått om prisen på tunnelprosjektet. De tror ikke på det og prøver uansett å trumfe det gjennom. Det går prestisje i saken, og ikke sunn fornuft, mener han.

Ba om ny vurdering

Solem sikter til at Høyre ikke helt har gitt opp tunnelen mellom Stadsbygd og Vemundstad. I januar ble det kjent at prosjektet har en prislapp på 534,1 millioner kroner, og at det kun er igjen 320 millioner kroner å bygge vei for i Rissa. Ordfører Steinar Saghaug (H) i Indre Fosen ønsket en mer detaljert redegjørelse fra Fosenvegene om hvorfor prosjektet ble for dyrt. Dette fikk han i et møte forrige torsdag. Fosna-Folket skrev før helga at Saghaug ønsket å få Fosenvegene til å vurdere en billigere versjon av prosjektet.

- Det er flere faktorer som gjør at dette prosjektet blir for dyrt. Vi må ta til etterretning at dette er et komplisert prosjekt totalt sett, men siden det er såpass fremtidsrettet, har vi likevel lyst til å ta enda en runde til for å se på forenklinger. I dolpa nederst i Vemundstadbakkene må det store fyllinger til. Vi har lyst til å se på muligheten for å koble på nyveien lenger opp i Vemundstadbakkene. Da vil vi unngå fyllingen, sa ordfører Saghaug.

Daglig leder Knut Sundet i Fosenvegene lovet å komme med en tilbakemelding rundt en mulig kostnadsreduksjon i løpet av én til to uker.

Geir Solem (t.h.) og arbeidstaker John Erik Ibarra. Bildet er tatt ved en tidligere anledning. Foto: Sigrun Overland

Signaler

Kjøpmann Solem mener man nå bør stole på vegvesenets vurdering og gi opp tunnelen.

- Men er det noe galt med at Høyre dobbeltsjekker kostnadene?

- Nei, det er normalt å sjekke alle muligheter, men fagfolkene har jobbet lenge med denne saken. Det har hele veien vært signaler om at det blir for dyrt. Jeg synes det er rart at de vil ha inn dette med teskje. Når jeg leser stykket i avisa synes jeg de forklarer det godt hvorfor det blir for dyrt. Det er grunnforhold, fjellforhold og alt, sier han.

- Bruk sunn fornuft

Solem mener Rissas 320 veimillioner bør brukes på det såkalte 0+-alternativet. Han ser for seg en utbedring av dagens fylkesvei 717 mellom rundkjøringa på Stadsbygd og til nederst i Vemundstad-bakkene.

- Man må rette opp svingene slik at veien blir mindre utsatt for østeuropeiske trailere på sommerdekk. Det er stort sett de som har problemer. Så hadde det vært fint for ungene med gang- og sykkelvei fra kirka og til Vemundstadbakkene. Jeg synes også at det er naturlig å se på strekningen mellom nederst i Vemundstadbakkene og ferjeleiet. Det er en naturlig stubb å ta med.

- Hva med Skaret?

- Ja, det er vel egentlig mer utsatt for trafikkproblemer enn Vemundstad – Stadsbygd. Man bør absolutt få justert Skaret, sier Solem.

Han er også enig i at det ikke er optimalt at fylkesveien går gjennom Reinsalléen.

Solem maner politikerne til å bruke sunn fornuft når 320 veimillioner nå skal brukes.

- Man må se på det som positivt å kunne bruke pengene på dagens vei. Det oppleves som en katastrofe at vi ikke får tunnel, men jeg kan ikke skjønne at det skal være det.

Negativ til tunnel

Solem legger ikke skjul på at en oppgradering av dagens fylkesvei 717 er det beste for butikken hans på Stadsbygda.

- Det er det beste både for oss og Prixen.

- Du har vært negativ til tunnelen hele veien?

- Ja, fordi jeg mener trafikken som går gjennom bygda er potensielle kunder for alle som driver med virksomhet her. Om trafikken går utenom bygda, slår det negativt ut.

- Ville Bunnpris ha merket det om hovedveien ikke lenger hadde gått forbi butikken?

- Ja, men det er vanskelig å si hvor mye. Jeg klarer ikke å tallfeste det helt, men vi hadde nok merket det godt. Det ville nabobutikken gjort også. Det er mange eksempler på små tettsteder som har blitt spøkelsesaktige etter at hovedveien ble lagt utenom sentrum, sier Solem.

Ikke helt avvisende

Kjøpmannen er likevel ikke helt avvisende til tunnel mellom Stadsbygd og Vemundstad en gang i fremtida. Han mener imidlertid at dette bør komme sammen med bru over fjorden og kystvei ut til Ørlandet.

- I dagens situasjon bør vi ikke bruke pengene på noe som kanskje ikke blir. Dagens trasé mellom Stadsbygd og Vemundstad må det gjøres noe med uansett, påpeker Solem.

Vil svare opp

Rune Schei i Høyre forteller at gruppelederne i gamle Rissa kommune møttes tidligere denne uka for å snakke om veisaken. Han opplyser at de kaller tunnelen for plan A, mens plan B er utbedringer på dagens fylkesvei 717 mellom Sund i Rissa og Rørvik ferjeleie.

- Det kan godt hende at vi legger tunnelen død, men det er andre enn Geir Solem som vi også må svare opp. Folk spør om vi ikke kan legge veien i dagen gjennom berga eller gjøre det på en enklere måte. Vi skal ha et folkemøte på Stadsbygda den 1. mars, og da må vi ha klarert ut en del ting på forhånd. Det kan også være at noen ønsker forlenget bompengeinnkreving for å få til tunnelen. Det er mange scenarioer. Vi kan ikke bare avfeie dem. Vi må ha kvalifiserte uttalelser, og der bruker vi veimyndighetene. Så er det ikke bare Høyre som vil se nærmere på tunnelen før den legges bort.

- Har det gått prestisje i tunnelprosjektet for Høyres del?

- Vi håpet selvfølgelig å få gjennom saken. Den tunneltraseen som nå ligger der, er ikke valgt av Rissa kommunestyre, men er et resultat av innsigelser fra blant andre Riksantikvaren. Vi valgte tunnel for å bevare bergan og fornminnene på en best mulig måte. Vegvesenet har hele tiden sagt at dette var prismessig innenfor de pengene vi hadde til rådighet. Så ble det mye dyrere, og da må vi selvfølgelig ha svar på det. Det er litt rart at det er 30-40 prosent dyrere å bygge tunnel hos oss enn i for eksempel Roan. Vi må ha svar, ikke bare for vår egen del, men for pendlerne og de som betaler gildet, påpeker Schei.

Smørbrødliste

Høyre-politikeren forteller at det er enighet mellom gruppelederne i Rissa om å prioritere strekningen Rørvik - Sund dersom tunnelen blir lagt død for godt.

- På møtet gikk vi gjennom parsell for parsell. Det dukket opp en rekke ideer som ble satt opp på en smørbrødliste. Vi prioriterte ikke forslagene. Vi ønsker nå at alle kommer med sine innspill, og forslag som måtte komme på folkemøtet på Stadsbygda vil også bli tatt med i vurderingen. Vi vil også be Statens vegvesen om å prissette de ulike forslagene samt anslå når det er sannsynlig med byggestart, sier Schei.

Han forteller at mange av gruppelederne synes områdene Rein, Skaret og Stadsbygd-Vemundstad er viktige.

- Vi ønsker vel ikke å bygge Skaret hundre prosent slik det er regulert. Det er veldig omfattende, men det går an å gjøre deler av det. Andre mener at det er mulig å legge om traseen i Skaret, slik at veien går på skrå mot Åsan. Noen ønsker ikke at vi bruke penger på Skaret.

- Det er også flere forslag på hvordan vi kan passere Rein, forklarer Schei.