Det første nye, norske redningshelikopteret Agusta Westland AW 101 er nå ferdigprodusert ved Finmeccanica helicopters-fabrikken i Yeovil sør i England.

Raskere fremme

Den nye maskinen har en marsjhastighet på 150 knop, er dermed mye raskere enn Sea King, opplyser Bjørn Ivar Aarseth, leder for NAWSAHR, anskaffelsesprosjektet for de nye helikoptrene.

- AW 101 har en marsjhastighet på 150 knop. Sea King har 110 knop, så den nye maskinen vil være mye raskere fremme hos de nødstedte, sier Aarseth.

I tillegg har den en betydelig lengre rekkevidde enn Sea King, og kan ta om bord flere nødstedte.

Kan fly under ising

Arvtageren utkonkurrerer også sin forgjenger når det gjelder ulike værforhold, opplyser Aarseth.

- Den har allværsegenskaper som gjør at den kan fly under nærmest alle værforhold, også når det er ising. Da må Sea King enten fly rundt været, eller holde seg lavt over sjøen for å unngå ising. Det kan bety lange omveier rundt fjorder og nes for i det hele tatt å komme frem. I verste fall må de avlyse oppdraget, sier Aarseth.

Klar for testflyging

Testing av motorer og bakkekjøring er nå gjennomført for det nye redningshelikopteret Agusta Westland AW 101.

- Bakkekjøring inkluderer også motorene, en kjører alle systemene som for en vanlig takeoff, men løfter ikke maskinen av bakken. Selve motorene er testet tidligere, forklarer Aarseth.

Helikopteret skal etter planen nå være klar for testflyging, og det vil være et av totalt 16 nye redningshelikoptre Norge skal motta av typen AW 101 fra Agusta Westland i årene fremover.

«First flight» på torsdag

- En planlegger «first flight» nå på torsdag 17. mars, men det forutsetter at alt papirarbeidet er på plass, herunder flytillatelse fra de engelske myndigheter. Maskinen har nå gjennomført fire bakkekjøringer uten spesielle problemer ut over det som er normalt og er teknisk sett klar for flyging, sier Arseth.

Helikopter nummer to og tre er også underveis, og maskinene skal etter plana i lufta for første gang i mai og september i år. Disse vil bli lakkert i 330-skvadronens farger og fløyet til Sola på vårparten neste år. Der skal de brukes i opplæring i et års tid før de settes inn i operativ tjeneste.

Ørland nummer to i rekka

Helikopter nummer én vil bli værende ved fabrikken for videre testing i årene som kommer, og vil bli et av de sist leverte av de 16 redningshelikoptrene.

Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadrones øvrige fem baser i følgende rekkefølge: Ørland, Banak, Bodø, Rygge og Florø.