– Nordmenn er nok ikke så interessert i å grave etter agn selv lenger. Det er blitt så mye enklere å kjøpe det, sier Jan Petter Kristiansen, som er kategorisjef for jakt og fiske i Gresvig.

Gjennom G-Sport, Intersport og Sportshuset leverer Gresvig mengder av levende mark til norske fiskeentusiaster i løpet av et år. 70 prosent av omsetningen på fiskeutstyr skjer i juni og juli, og mark og maggot er de mestselgende enkeltproduktene.

I tillegg til marken gikk 15 500 bokser maggot over disk i 2007, med 250 av de små, hvite larvene i hver.

Egen markfarm

Gresvig får leveransene sine fra Norges eneste markoppdretter. På gården sin på Mysen i Østfold avler Bjørn Liseter fram nok mark til å fylle 85 000 bokser i løpet av et år. Bedriften sysselsetter tre årsverk.

SE OGSÅ: Mer aktuelt stoff om jakt og fiske her!

– I hver av disse kassene er det rundt tre kilo mark, sier Liseter og viser oss en rekke med hvite isoporkasser. Hele kjelleretasjen på låven er innredet med kasser og små binger, alle fylt med torv. Marken er ikke å se. Men når Liseter begynner å rote i torva, viser det seg at kassene er stappfulle av kravlende og svært levende mark.

– De liker ikke lys, derfor gjemmer de seg i torva. Jeg må ha lyset på her inne, ellers rømmer de, sier han og holder to håndfuller mark opp i lufta.

Den forrige eieren hadde en periode markgeskjeften plassert i Mysen sentrum. Det ble litt kontroversielt. Her ute på gården er ikke produksjonen til sjenanse for noen.

Høysesong

Torva er blandet opp med melprodukter, cellulose og vann. Marken til Liseter kravler rundt i et evig festmåltid.

I disse dager er produksjonen på topp, og Liseter tar turen til Gresvigs hovedlager i Askim med leveranser flere ganger om dagen.

– Fisking er en veldig vanlig ferieaktivitet, det merker vi godt. Særlig fiskesett for barn, som Elias og Junior, er svært populære når ferien starter for fullt, sier Jan Petter Kristiansen i Gresvig.

Det er gjerne store laks som flyr gjennom lufta i en stor elv, som ender opp i aviser og blader. Det er trolig ikke et helt realistisk bilde av gjennomsnittsfiskeren. Av alle fiskestengene Gresvig selger i løpet av en sesong, utgjør fluestengene bare 10-12 prosent.

– Det fiskes med vanlige fiskestenger i lakseelvene også, men den gemene hop står ikke i lakseelvene. Det store flertallet tar meg seg stanga til fjells, til sjøen eller finner seg et vann inne i skogen, sier Kristiansen.

Best som ferskvare

Andre agnleverandører importerer marken fra utlandet. Markene til Liseter er helt ferske.

– Fersk mark er spenstige og sterke og sitter godt på kroken. Det er særlig viktig for laksefiskere som gjerne fisker i stri elvestrøm, sier Liseter.

En markoppdretter får innsikt i ting som det ikke er skrevet så mange bøker om. Liseter har lært underveis. Som for eksempel at marken liker seg best hvis torva kalkes opp til en pH-verdi på rundt sju. Og at de tvekjønnete markene bare formerer seg kun en eneste gang i livet.

– Jeg fant ut det etter hvert. De får 50-60 egg, som de legger i perioder over ett år. Og de befrukter ikke seg selv, selv om de er tvekjønnete.

Bjørn Liseter med to håndfuller meitemark som han har alet opp selv. (Foto: Kaia Means)