- Det har vært litt forvirring rundt navnet. Først fløy Fly viking før selskapet gikk konkurs. Da fikk vi nytt navn til Next Move. I mai kjøpte Next Move deler av det svenske flyselskapet Next Jet. De to navnene ble vel like så vi måtte bytte navn igjen. Nå har vi fått et endelig navn, sier daglig leder Heine Richardsen i Air Leap Norge til formannskapet i Ørland kommune.

Han orienterte tirsdag om flyselskapets planer, og svarte på spørsmål fra politikerne.

Richardsen understreker at det er to ting som avgjør flyrutas fremtid: At fosningene bruker tilbudet og å koble på Hitra og Frøya med passende hurtigbåtavganger.

Konsesjon og ansettelser

I dag leier Air Leap fly og crew fra det danske flyselskapet DAT for å fly mellom Ørland og Gardermoen. I tillegg flyr det svenske søsterselskapet fire ruter i Sverige. Richardsen forteller at de i denne uka har ansatt egne piloter og crew som er i gang med opplæring i Sverige.

- Luftfartsmyndighetene ser på selskapet vårt som helt nytt. Vi har søkt om konsesjon for å fly med egne maskiner og crew og det regner vi med vil være i boks i starten av september, sier Richardsen.

- Da kan vi fly med våre egne fly. Vi vil si opp vår avtale med DAT når vi har konsesjonen på plass. Avtalen har oppsigelsestid, men så ønsker vi å fly mellom Ørland og Oslo med egne fly. Det er SAAB 340 som er flymaskinen. Det er en svensk arbeidshest som flyr i hele verden. En utfordring for oss er at flyet bare har 33 seter, mens den maskinen vi bruker i dag har 38 seter, sier han.

Pendling

Lufthavnsjef Tor Sakariassen i Ørland kommune forteller at pendleravgangene mellom Oslo og Ørland på de store utreisedagene mandag, tirsdag og onsdag hadde et belegg på over 20 passasjerer i juni.

- Med seteavgiften som også gjelder for seter som står tomme, vil en mindre maskin passe bedre for oss, men i de tidsrommene der vi har fulle fly i dag må vi se på frekvensen, sier Richardsen.

- Grunnen til at vi har ruter som i dag er for å være innenfor arbeidstidsbestemmelsene for crew og piloter. Om vi øker lengden på arbeidsdagen med en halvtime ved å flytte på avreisetidspunkt må vi fly med to crew, forklarer han.

Akkurat det utreder selskapet.

- Vi ser på å ha flere avganger på de store pendlerdagene. I så fall vil vi ha to crew på Ørlandet, sier Richardsen.

- Vi har ett fly til rådighet, og ser på å ha to crew. Det gjør at vi kan ha en tidlig avgang for å rekke møter tidligere på dagen i hovedstaden, og så ha en avgang som er på Ørlandet cirka klokka ni om morgenen. Vi har fått signaler fra aktører som Forsvaret, Forsvarsbygg og utbyggere på Ørland flystasjon om at de har ønsket å komme til Ørland tidligere på hverdager, sier han til formannskapet.

Flyr

Flere av politikerne i formannskapet gir uttrykk for hvor glade de er for å ha et flyrutetilbud og hvor viktig det er for næringslivet. De er opptatt av å få forsikringer om langsiktig drift av ruta, og hva som skal til for at tilbudet for innbyggerne på Fosen blir så godt som mulig.

- Flytilbudet har vært litt preget av omstart på omstart. Nå håper vi det blir stabilt lenge fremover, sier varaordfører Finn Olav Odde (Sp).

- Det er positivt om det blir flere avganger og også tidligere avganger. Med to crew er jeg opptatt av at billettprisen ikke blir dyrere. Prisnivået nå gjør at alle kan reise, sier Gunnhild Tettli (Ap).

- Det aller viktigste er at fosningene benytter seg av tilbudet og flyr fra Ørland i stedet for å dra til Værnes, svarer Richardsen.

- Det er viktig å promotere flyplassen, Ørland lufthavn, og vise mulighetene for opplevelser, konferanser og turisme på Fosen. Det andre som vil være avgjørende for oss er korrespondanse med hurtigbåten fra Hitra og Frøya med flyet. Det er alfa og omega å få til for å ha grunnlaget for flyrute i regionen. Å koble på 10 000 personer til er veldig viktig. Jeg er helts ikke er på at det er nøkkelen til suksess, med minibuss eller annen transport fra fergekaia til flyplassen, sier Richardsen.

Ørland kommune skal møte AtB med innspill for fremtidige hurtigbåtruter i begynnelsen av september.

- Dette er arbeid som haster. For oss er det viktig å få ruteplaner og kunne samsnakke før vi møter AtB for å snakke om ruteopplegg, sier rådmann Arnfinn Brasø.

Slippe dobbelt innsjekk

Sakariassen sier en del av soldatene som skal reise videre fra Gardermoen til andre destinasjoner virker å reise fra Værnes.

- Da slipper de innsjekk to ganger fordi Air Leap ikke har samarbeidsavtaler med for eksempel Norwegian og SAS om felles systemer, sier han.

- Det forrige selskapet i Sverige, Next Jet, hadde avtaler med både SAS og Norwegian for nettopp de type tingene. Det er ganske mye teknisk arbeid som ligger bak, men vi jobber med saken. Jeg tør ikke love når det blir, men det må bli før neste sommer i alle fall, sier Richardsen.

- Det skal ikke være noen grunn til ikke å fly fra Fosen, men det er også viktig å få vist frem hva Fosen har å tilby for de som reiser ut fra Oslogryta. Der er det store muligheter for Fosen som destinasjon. Det er også noe som ikke kommer av seg selv, sier Heine Richardsen.