- Det er ofte slik at Fru Inger og erkebiskop Engelbrektsson fremstilles som prinsipielle og personlig overbeviste mennesker som sto mot hverandre i en kamp om religiøs overbevisning og tro. Myten om en snill Fru Inger og en katolsk biskop som ranet landet må dessverre legges død. De var maktgriske og kyniske til tussan, sier Frank Aarebrot for en folkefylt Store sal ved Ørland kultursenter.

Onsdag gjestet Frank Aarebrot Ørlandet for å gi en kortversjon av historien som ledet opp til reformasjonen. 500 års historie på «bare» 90 minutter. I oktober skal statsviteren bruke over 8 timer, hele 500 minutter på det samme tidsrommet i NRK.

Publikum virket meget tilfreds med at de fikk betraktelig med tilleggstid etter de to tidfestede omgangene.

Historisk handlingsrom

Kjettere er brent av kirken for å ytre meninger som ikke har stemt med den aksepterte fortolkning av bibelens kanon. Det gjaldt også i sen-middelalderen og årene før Luthers 95 teser ble kjent for verden i 1517.

- Hvorfor ble ikke Luther brent på bålet som en del av de andre kjetterne? Noen fikk surre med sine ideer og dannet munkeordener i stedet. Reformasjonen kom i et handlingsrom akkurat som vi har et handlingsrom for å ta tak i miljøproblematikken i dag, forklarer Aarebrot til forsamlingen.

Dette handlingsrommet består av en territorialisering, der geografisk sammenhengende riker begynner å ta form i Europa og adel samles på ett sted i palass i stedet for å bo på festningene sine.

- Det kryr av bibeloversettelser slik at adel som bor på samme slott kan avgjøre teologiske uenigheter seg i mellom selv om de ikke leser latin.

Universitetskloster blir til der uoverensstemmelser i teologien, disputter, løses gjennom en disputas det man stemmer over hvem som vinner debatten. En tredje faktor er at Johannes Gutenberg har funnet opp bevegelige typer i 1439 slik at disse argumentene sendes rundt i hele Europa i stedet for å være avgrenset til universitetsklosteret debatten gikk på.

Martin Luther samler «likes»

Aarebrot forteller at historien om 95 teser som ble slått opp på døren til Wittenberg slottskirke er det reneste tøv.

- Avlatsbrev der paven tar betalt for å tilgi synder i en slags frelsesjekk, var i konkurranse med klostrene der den lokale abbeden fikk inntektene fra å be for folk for å kunne ned tiden i skjærsilden. Reagerer Luther teologisk på avlatshandelen, eller reagerer han som munk ved et universitetskloster der paven er blitt en direkte konkurrent, spør Aarebrot.

- Luther sendte sine 95 teser, eller påstander han sier han er villig til å debattere med hvem som helst mot og forsvare, til sine venner og kolleger. Han samler likes. Og han fikk mange likes for å si det sånn. Når han hadde fått nok likes ble de 95 påstandene han sier han er villig til å forsvare i 95 disputaser offentliggjort.

Lite skjer i årene etter at tesene er offentliggjort.

- Ser vi på verden med fremtidsbrillene fra 1500-tallet, er det katolske perspektivet at protestantismen ser ut til å bli en liten sekt i Tyskland eller kanskje enkeltsteder i Nord-Europa. De driver ikke misjon noe særlig, sier Aarebrot.

Prester og protestantisme

På 1500-tallet er Skandinavia delt i tre erkebispedømmer som det katolske riket Fosen er del av. I bispedømmet for Norge sitter erkebiskop Olav Engelbrektsson på sjefsstolen ved Steinviksholm festning i Stjørdal. Han velges til å lede riksrådet i Norge, og er med det øverste sjef for landet som del av Danmark-Norge.

Fru Inger av Austrått har giftet bort sine døtre på en slik måte at hun er blitt landets mektigste kvinne. Hun er klart protestantisk, men gir asyl til Daljunkeren, en svensk katolikk som er i strid med Gustav Vasa, som er i ferd med å gjøre Sverige protestantisk.

- Fru Inger og svigersønnen Vincent Lunge gir katolikken asyl i kampen mot de svenske protestantene. Her er det ikke religiøs overbevisning som gjelder, men kynisk maktgriskhet, sier Aarebrot.

- Til slutt en liten historie. Da lutheranismen kom til Norge var det bare en prest som sa opp sitt embete. Det var erkebiskop Engelbrektsson. Ingen av sogneprestene og ingen av de andre biskopene sluttet. De gled rett over i protestantisk tjeneste. De holdt fortsatt katolske messer. I 1736 kommer en historie om den nye fanatiske lutheranske presten som kommer til sitt nye prestegjeld fra sør i Europa. Han nekter å gi katolsk messe slik menigheten er vant med og blir slått i hjel på kirketrappa, sier Frank Aarebrot på overtid av sine 90 minutter.