Kommunene har søkt om å få sine planlagte anlegg godkjent som interkommunale fasiliteter, da dette er med på å utløse tilskuddsordninger de ellers ville gått glipp av.

For å få godkjent anlegg som interkommunale, må de oppfylle en rekke vilkår. Første bud er at de må være store og kostnadskrevende.

Avtaler signert

Kommunestyrene i begge kommuner har behandlet en samarbeidsavtale mellom kommunene. Her er det blant annet vist til bidrag til investeringer og drift.

Avtalene ble sendt departementet til vurdering i samband med ordninga for tilskudd til interkommunale idrettsanlegg. Reint formelt henvises til tilskuddsbestemmelsene V-0732 «Bestemmelser om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet, pkt. 2.6.3».

Driftskostnader

Samarbeidende kommuner må hver seg bidra med minimum fem prosent investeringskostnadene. I tillegg skal samarbeidspartnerne forplikte seg til å bidra med minimum fem prosent av driftskostnadene i de 20 første åra av anleggenes levetid.

Departementet har i si vurdering funnet at vilkårene er oppfylt for begge anlegg. Derfor er interkommunal status godkjent for begge to. Det innebærer at søknader om tilskudd til anleggene kan få et 30 prosent tillegg til ordinær søknadssum, det vil si en 30 prosent oppjustering av den søknadssum anlegget ellers ville kunne søkt om.

Planlegging

Departementet er kjent med at anleggene foreløpig er på planleggingsstadium, og godkjenningen forutsetter naturligvis at avtalenes punkter etterleves slik de foreligger når anleggene realiseres.

Dersom en ønsker endringer i avtalene, må departementet kontaktes for ny vurdering når det gjelder forholdet til statusene som interkommunale anlegg. Departementet forutsetter at den enkelte kommune sitt bidrag dokumenteres i søknadsprosessen om spillemidler.

LES OGSÅ: Skammelig mangel på svømmehaller