- Denne store oppgraderingen av fergekaiene er del av arbeidet med å få på plass mer miljøvennlige ferger. Det har vært prøveprosjekter med elektrifisering andre steder i landet, men vi blir blant de første i landet med elektriske samband når både strekningene Flakk- Rørvik og Brekstad – Valset får elektriske ferger. Dette er en revolusjon for fergekaiene våre, sier Harald Inge Johnsen, prosjektleder i Statens Vegvesen Region midt.

Anbudskonkurransen for oppgraderinger på fergesambandet Brekstad - Valset på Fylkesvei 710 er i gang.

Etter planen vil arbeidet med å bygge helt ny fergekai på Brekstad begynne i oktober eller november i år.

Målet er et ferdig splitter nytt samband før de elektriske fergene begynner å gå 1. januar 2019.

115 millioner

I anbudsdokumentene anslår Vegvesenet at arbeidet med begge fergekaiene totalt vil koste i størrelsesordenen 115 millioner kroner.

- Konkurransen omfatter arbeider på både Brekstad og Valset, men den største delen av jobben er desidert den helt nye fergekaien på Brekstad med nytt landområde der det i dag er sjøareal, sier Johnsen.

En ny rundkjøring på fylkesvei 710 kommer på plass, nytt oppstillingsområde for biler og en ny trasé inn mot fergesambandet.

- Etter avtale med Ørland kommune vil noe av utfyllingen av Brekstadfjæra inngå i dette prosjektet. Jobben går ut på at vi skal fylle ut i underkant av 100 000 kubikkmeter med sprengstein, sier Johnsen.

Han forteller at dagens vei ned mot Ørland kultursenter og rådhuset sannsynligvis vil bli kommunal vei i fremtiden.

- Før arbeidet med utfyllingen går i gang, skal området i havna mudres for å fjerne løsmasser så de nye større fergene kommer inn.

Arbeid uansett

Prosjektlederen forteller at det uansett måtte bli gjort store arbeider på kaianleggene både på Brekstad og Valset når de nye elektriske fergene kommer på plass ettersom fergene er større.

I anbudsgrunnlaget ber Vegvesenet om at utbyggeren har en plan for midlertidige tiltak i dagens fergebås på Brekstad i tilfelle arbeidet med fergekaien ikke blir ferdigstilt tids nok.

- Vi har ambisjoner om å klare å ferdigstille arbeidet slik at alt er på plass til de nye fergene. Midlertidige tiltak i dagens fergebås er en nødløsning vi håper at vi ikke trenger å ta i bruk siden det vil medføre ulemper for trafikantene, sier Johnsen.

Stans i sambandet

På Valset skal dagens fergekai oppgraderes. Det betyr at man ikke kan unngå et brudd i sambandet.

- Hele dagens fergelem byttes ut og det kommer på plass et nytt landkaiområde. Det er fysisk umulig ikke å ha et avbrudd når arbeidet skjer på dagens kai, forteller Johnsen.

I perioden der det blir brudd i sambandet vil fergeforbindelsen mellom Værnes og Garten styrkes, mens tyngre kjøretøy blir henvist til å ta ferge mellom Flakk og Rørvik.

- Vi legger opp til en arbeidsperiode på ni dager, med gulerøtter i form av ekstra godtgjørelser for tilbydere som finner løsninger for kortere opphold i trafikken. Vi legger bruddet til lavtrafikksperioden mellom nyttår og påske, sier han.

Rekordtempo

Johnsen forteller at Vegvesenet legger til grunn at arbeidet med de nye fergekaiene kommer i gang i oktober eller november i år. Det avhenger av at de får inn anbud før konkurransefristen går ut 28. august.

- Arbeidet har gått i rekordtempo fra i fjor før jul hvor vi ikke visste hvor ny fergekai skulle ligge i Brekstad. Ny regulering for området er på plass og arbeidet kan starte. Det er gått særdeles raskt fordi den nye fergekontrakten for nye ferger krever at kaiene er klart helst noe før 1. januar 2019 slik at vi får testet fergene i sambandet, sier Harald Inge Johnsen i Statens Vegvesen.